Annons

E-handel av mat har skjutit i höjden

Onlinehandeln på Ica Maxi i Bromölla har nått taket. De två senaste veckorna har trycket ökat från 100 kunder i veckan till 250. Många äldre hör av sig, berättar butikschef Staffan Andersson.
Bromölla • Publicerad 20 mars 2020
Annie Emanuelsson på Ica Maxi hjälper Sebastian Olsson med att packa in kassarna i bilen.Foto: Johannes Lindén

I somras började Ica Maxi med e-handel där kunderna kan beställa vad de vill ha via nätet och sedan hämta upp det vid affären. Antalet som använder onlinehandeln hade fram till för två veckor sedan sakta ökat upp till 100 kunder i veckan. I takt med coronavirusets utbredning har e-handeln tagit rejäl fart de senaste två veckorna.

– Sedan dess är det fullt och vi har så mycket vi kan ta emot. Det har accelererat där nu kan man säga, säger ICA-handlaren Thomas Andersson.

Annons

– Det innebär att vi har i runda slängar 50 kunder om dagen, 250 kunder i veckan måndag till fredag. Det är vad vi klarar för stunden.

En som beställt är Sebastian Olsson, som testar för första gången.

– Jag ville prova och orkade inte in och handla. Det har inget med corona att göra faktiskt, säger han medan han får kassarna levererade till bilen.

– Jag tänkte förresten höra om det finns toapapper? säger han till Annie Emanuelsson som har hand om utlämningen av varorna.

– Det är tyvärr slut, säger hon.

Sebastian Olsson testade att beställa på nätet för första gången, för att slippa gå in i butiken. I hans fall hade det inget med coronaviruset att göra. Butiksledningen berättar dock att e-handeln tagit rejäl fart de sista två veckorna.Foto: Johannes Lindén

Fyra anställda börjar klockan 05 med att plocka ihop beställningarna i butiken. Många av onlinekunderna är äldre och butikschef Staffan Andersson ser det som en fördel för dem att kunna handla via nätet.

– Jag blir nerringd av kunder, främst äldre. Det är en fördel som finns, men samtidigt är det det svåra också, med tekniken. Där får jag många frågor om hur man gör.

Situationen har satt verksamheten på sin spets. Även inne i butiken är det ökad handel.

– Det är fler kunder och varje kund handlar för mycket mer. Det är positivt i grund och botten, men av fel anledning. Det behövs ju inte bunkras, säger Thomas Andersson.

– Det är nästan samma som julveckorna, det är extremt, säger Staffan Andersson.

Handeln i butiken är nu i princip på samma nivå som under julen.Foto: Johannes Lindén
Annons

Läget gör att personalen får svårt att hinna fylla på hyllorna och vissa varor är det svårt att få tag i. Utöver toapapper, pasta, mjöl och jäst är tvål den senaste i raden av varor som sinar.

Inne i butiken har flera förändringar gjorts för att försöka minska smittspridningen.

– Vi har stängt vårt Maxikök och vår salladsbar. Vi har inga demonstrationer längre, varken tysta eller med bemanning, säger Thomas Andersson.

– Sen det det allmänna med hygien, är man sjuk ska man inte komma till butiken, precis som de generella rekommendationerna man får. Vi har svårt att jobba hemifrån ju.

Från 100 per vecka till 250. En del av kunderna har hunnit hämta ut dagens leverans.Foto: Johannes Lindén

Läs också:

Här saknas innehåll

Johannes LindénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons