Annons

Hur är det möjligt med alla dessa signalfel

I princip dagligen läser vi om det ena signalfelet efter det andra på våra järnvägar. Och är det inte det , så är det nedrivna ledningar.
Järnvägen i Skåne • Publicerad lördag 04:00
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Passagerna drabbas av de återkommande signalfelen. På bilden är det passagerare i Malmö som väntar på ett försenat X2000-tåg till Stockholm.
Passagerna drabbas av de återkommande signalfelen. På bilden är det passagerare i Malmö som väntar på ett försenat X2000-tåg till Stockholm.Foto: Johan Nilsson/TT

Och det verkar som Skåne är extra utsatt och då i speciellt runt om Hässleholm. Även mellan Malmö, Lund och Höör sker detta nästan dagligen. Hur är detta möjligt i vårt moderna samhälle ? Med dagens teknik trodde man inte att sånt händer längre.

Att det ändå kan ske nån enstaka gång, må vara förlåtligt. Men i princip dagligen sker detta, hur är det möjligt? Är det fel på utrustningen, eller är det bara så enkelt att systemet är gammaldags? Kör man med ett signalsystem som är tillverkat på 80 talet? Man kan undra.

Annons

I dagens moderna samhälle och i våra paddor och telefoner, så påminns vi då och då om att uppgradera våra ”leksaker”. Har tiden stått still hos Trafikverket eller kör man fortfarande i sinnet med gamla ånglok? Det verkar så. Eller är sanningen den att man lejer ut jobben till oseriösa aktörer som bara är intresserade av de statliga pengarna som betalas ut? Och naturligtvis till det lägsta priset.

Det här med att kommunala och statliga myndigheter begär in upphandling för att sedan välja det billigaste alternativet, är inte alltid det bästa. Dyrast är inte alltid bäst och verkligen, billigast är inte alltid bäst. Så varför inte börja om från början och göra en seriös granskning av företaget som ska ha jobbet ?

Nu hamna jag på ett annat spår. Tillbaka till spåren som våra tusentals pendlare använder varje dag för att komma till jobbet. Vilket mindre helvete dessa individer måste känna, varje gång nånting händer med förseningar som följd.

Man undrar om Trafikverket har någon kriskommitté, varje gång detta händer, eller är det som de flesta myndigheter är, en koloss på lerfötter?

Man kanske skulle åka till Japan och studera där hur deras tåg har punktlighet på 98 procent. Hur är det möjligt? Men å andra sidan, om föraren där missar ankomsttiden till en station med några minuter, ja då får han en reprimand eller böter. Nää, skärpning är det som gäller för de som servar vårt järnvägsnät. Ha en fin tågluffar sommar, ni som vågar.

Erik Bergström, Stoby

”Man kanske skulle åka till Japan och studera där hur deras tåg har punktlighet på 98 procent. Hur är det möjligt?”
Annons
Annons
Annons
Annons