Annons

Kommunen måste ta hand om sin personal

Elisabet Nyman har i Kb skrivit en utmärkt debattartikel om hemtjänst och hemsjukvård i Kristianstads Kommun.
Debatt • Publicerad 29 september 2018
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag är sedan cirka tio dagar ”brukare” av Elisabet och hennes kollegors tjänster, som de i de flesta fall utför på ett alldeles utmärkt sätt. Många ger också uttryck för att de trivs med sitt arbete och möjligheten att träffa så många människor, men att det brister i ledningen och att de får för lite information om brukarna och där håller jag utan tvekan med Elisabet.

Man bollas från den ena handläggaren till den andra och ofta får man till svar att det är inte mitt bord. Ring det här telefonnumret, man ringer det och ingen svarar även om det är telefontid. Att vara sjuk – kotfraktur med svåra smärtor – och samtidigt administrera sig själv är en inte alldeles lätt uppgift. Jag är i behov av sjukgymnastik i hemmet – du kan väl ta dig till Kristianstadskliniken (min vårdcentral) – jag behöver hjälp med tvätt – det kan du väl göra själv!

Annons

Kristianstads Kommun är en föregångare när det gäller förebyggande hälsovård för 65+. Ett utmärkt exempel är Senior Sport School – men Hemsjukvården är en katastrof när det gäller ledningen, som verkar ha ett oerhört revirtänkare och stora svårigheter att glänta på dörren. Jag har hitintills (14 dagar) haft cirka tolv olika personer som passerat genom mitt hem och jag ger dem alla en eloge för det arbete de utför med den många gånger bristfälliga information de erhållit (”vad behöver du hjälp?” med är en vanlig fråga när de kommer) men om inte kommunen tar bättre hand om sin personal har de snart ingen personal kvar.

Slutligen ett tack till ambulanspersonal, akuten och doktor Sorin, röntgen, avd 53 och 83 samt transportörerna för all hjälp och omsorg under min vistelse på CSK.

/Eva Lundius

Annons
Annons
Annons
Annons