Annons

Badhuschefen umgås privat med badhuskonsult

Tivolibadets chef Per-Olof Cartbo umgås privat med en av konsulterna som utreder Kristianstads framtida badhus. Cartbo har dessutom köpt en bil av konsulten.
Kristianstad • Publicerad 13 juni 2015
Per-Olof Cartbo. Foto: Fredrik Jalhed
Per-Olof Cartbo. Foto: Fredrik Jalhed

Ett köp han ångrar nu.

– Idag hade jag tackat nej till ett sådant erbjudande, säger badhuschefen.

Annons

Per-Olof Cartbo ingår i projektgruppen för det nya badhuset och har tillsammans med Susanne Weidemanis haft ansvaret för att handla upp en badhusexpert, som är Predevo. En av konsulterna är Mille Örnmark, som Per-Olof Cartbo även umgås med privat.

– Badbranschen är inte så stor, och jag har känt Mille i 25-30 år. Vi jagar ett par gånger per år tillsammans. Det görs på mina jaktmarker i Tollarp eller i Blekinge, säger Per-Olof Cartbo. Vi umgås inte med familjer och så, men Mille har varit hemma hos mig i samband med jakten.

Hösten 2012 köpte Per-Olof Cartbo också en bil av Mille Örnmark, en Land Rover Defender 110. Årsmodell 2000.

– Han erbjöd mig att köpa en av We Groups leasingbilar, som de haft i tio år. Det är en ren jaktbil.

Hur mycket fick du ge för den? Var det en dyr bil?

– Usch nej, den kostade väl 10 000-12 000 någonting. Det var restvärdet.

Per-Olof Cartbo säger att han har varit med och tagit fram kriterierna för upphandlingen, och även föreslagit Mille Örnmark och ytterligare en konsultfirma.

Men du har privata kontakter med Mille Örnmark och är med i upphandlingsprocessen. Är det lämpligt?

– Jag var inte med vid öppnandet av anbudet utan fick lämna eftersom jag känner Mille. De andra tyckte inte att det var lämpligt att jag deltog.

Men Per-Olof Cartbos namn står på öppningsprotokollet i den första delen av upphandlingen, där We Groups bud senare avvisades. Per-Olof Cartbo har dessutom skrivit under protokollet (se bild).

Annons

– Det är en uppgift som inte är korrekt, säger han.

Matti StenrosenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons