Annons

EKO-butik i Västerås får positiv effekt i Fjälkinge

EKO fortsätter växa. Nu etableras en butik i Västerås – vilket ger en effekt av fler jobbtillfällen också i Fjälkinge, där huvudkontoret finns.
Kristianstad • Publicerad 17 september 2016
"Om utvecklingen fortsätter kommer vi behöva anställa ännu fler", säger Ted Berggren, vd för EKO. Foto: Fredrik Jalhed
"Om utvecklingen fortsätter kommer vi behöva anställa ännu fler", säger Ted Berggren, vd för EKO. Foto: Fredrik Jalhed

För ett år sedan öppnades pilotbutiken i Kalmar, med det utvecklade EKO-konceptet från "moderbutiken" i Fjälkinge. Etableringen i Kalmar innebar succé, och nu utökas kedjan alltså med ytterligare en butik, i Västerås.

– Det ger effekter också här i bygden, i och med att vi har vårt huvudkontor i Fjälkinge. Vi behöver förstärka med bland annat en ny driftschef, berättar Ted Berggren, vd för EKO.

Annons

Nuvarande butikschefen i Fjälkinge, Ola Schnorrenberger, kommer att bli driftschef, varför det behövs en nyrekrytering av butikschef.

Hur många nyanställningar kommer det att handla om här i trakten?

– Det senaste året, sedan vi började utveckla och profilera vårt koncept, har sju-åtta personer anställts. Vi kommer att behöva tre eller fyra personer till nu, säger Ted Berggren, och fortsätter:

– Om utvecklingen fortsätter kommer vi behöva anställa ännu fler.

EKO har brutits ur Bergendahls Food och är numera ett självständigt bolag med egen styrelse.

– Att vi står på egna ben är nödvändigt för att utveckla konceptet EKO och växa i den takt vi och ägarna vill. Det senaste året har vi byggt upp en egen organisation som gör att konceptet blir mer renodlat och tydligare. Vi kommer dock att ha ett fortsatt samarbete med Bergendahls Food när det gäller till exempel HR, ekonomi och lön, säger Berggren.

Tanken är att den nya profileringen av EKO-butikerna ska vara lite modernare. Satsningen mot privatkunder genom hem och familj, med inredning, leksaker, krukväxter, märkesschampo och liknande, har ökat omsättningen. I stället har man dragit ned på sortimentet inom el- och byggsidan.

Cecilia IsbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons