Annons

Näsby stärks i ny badhusutredning

Det är mycket som talar emot ett badhus på bangårdsområdet i den fördjupade utredningen som nu är klar. Men avgörande verkar Trafikverkets vilja att slopa järnvägsspår bli.
Kristianstad • Publicerad 9 november 2015
Näsby framstår alltmer som den troliga platsen för placeringen av ett nytt badhus i Kristianstad. Foto: Bosse Nilsson
Näsby framstår alltmer som den troliga platsen för placeringen av ett nytt badhus i Kristianstad. Foto: Bosse Nilsson

– Min slutsats är att bangårdsalternativet tyvärr innebär så stora förseningar att det inte är försvarbart, säger kommunalrådet Pierre Månsson (FP).

Utredningen har genomförts sedan kommunen i september beslöt att göra en djupdykning i de två alternativen för placering av nytt badhus, det vill säga Näsby - vid Högskolan - och på bangården.

Annons

Resultatet presenterades för kommunens ledande politiker på måndagsförmiddagen, utan att tjänstemännen tagit ställning till alternativen. Men av utredningen att döma framstår Näsby-alternativet ändå som det mest lämpliga.

En orsak är ekonomin. Till följd av att marken på bangården måste köpas av Jernhusen och dessutom saneras, beräknas det alternativet att bli 25 miljoner kronor dyrare att bygga än Näsbyalternativet. Totalt landar Näsby på 355 miljoner, medan bangårdsalternativet beräknas kosta 380 miljoner.

Bangårdsalternativet beräknas därmed kosta 21,8 miljoner kronor per år i kapitalkostnad. Det är 1,4 miljoner kronor mer än vad Näsby-alternativet väntas ta. Driftskostnaden beräknas i båda alternativen till 18,6 miljoner kronor per år.

Ytterligare en orsak är tidsaspekten. På grund av att kommunen inte äger marken krävs det längre förberedelsetid på bangårdsområdet, vilket innebär att ett badhus där kan öppnas tidigast ett år senare än på Näsby, det vill säga i december 2020.

Men avgörande lär frågan om Trafikverkets önskan att slopa järnvägsspår bli. Enligt Pierre Månsson kan kommunen just nu inte få besked om Trafikverket kan släppa de spår som krävs. Tidigast i april nästa år, eller "i värsta fall" om tre år kan beskedet ges.

– Vill vi ha kvar bangårdsalternativet så kan kommunfullmäktige inte fatta beslut förrän i juni nästa år. Och vi kan inte skjuta beslutet tills dess.

Pierre Månsson påpekar att frågan om järnvägsspåren också kan komma att påverka utbyggnaden av Kristianstadslänken. Ett möte ska hållas med Trafikverket den 24 november, då beskedet om en snabb eller långsam process förväntas ges.

En annan oklarhet är att det ser ut att bli svårt att bygga bostäder på bangården. Orsaken är närheten till Allöverket.

– Men det påverkar även ABK:s planer på byggnation vid vattentornet, påpekar Pierre Månsson. Där måste vi försöka hitta lösningar. Vi kan inte lägga en död hand över hela det här området.

Utredningen ska behandlas politiskt i nästa vecka.

Matti StenrosenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons