Annons

Lyft för Eko trots pandemin

Trädgårdsarbete och hemmafixande har lyft Eko i Fjälkinge genom pandemin. Nu flyttar allt fler varumärken in och får egna butiker i lågprisstormarknaden.
Fjälkinge • Publicerad 4 september 2020
Ted Berggren vill kombinera lågprisstormarknaden med kända kvalitetsvarumärken. ”Det är ett sätt att möta e-handeln”, säger han.
Ted Berggren vill kombinera lågprisstormarknaden med kända kvalitetsvarumärken. ”Det är ett sätt att möta e-handeln”, säger han.Foto: Lasse Ottosson

2020 började på topp för Eko i Fjälkinge. Sedan slog coronapandemin till.

– Vi hade inga dåliga siffror, men vi tappade den fina ökning som vi hade. Vi såg en liten uppgång på färg och pynt hemma. Så gick det fyra veckor, sedan började folk jobba i sina trädgårdar, säger vd Ted Berggren.

Annons

Allt började rulla på allvar igen. Folk ville ha både växter och pooler inför sommaren när de insåg att de måste stanna hemma på semestern.

– Vi har ökat försäljningen med 17 procent mot jämförbara Eko-butiker. På blommor hade vi en 100-procentig ökning.

Trots restriktionerna kring corona har Eko haft mycket kunder. Det ser inte Ted Berggren som något problem.

– Vi är ett så stort varuhus och har varit noga med att hålla avstånd. Exempelvis har vi haft mer bemanning i kassorna för att det inte skulle uppstå långa köer. Folk tar hänsyn och flyttar sig, de håller ett helt annat avstånd nu.

Fakta

Eko

Öppnade i Fjälkinge 1964 som lågprismarknad.

Grundaren Bertil Håkansson sålde Ekohallen till Bergendahlskoncernen på 1970-talet.

Finns i dag på sju orter i Sverige: Fjälkinge, Malmö, Borås, Kalmar, Västerås, Örebro och Sundsvall. I höst öppnas en ny butik i Norrköping, nästa höst i Skövde. Nya butiker på ytterligare ett par orter planeras.

Samtidigt håller hela lågpriskonceptet på att förändras. Eko lyfter in allt fler varumärken och ger dem egna butiker i stormarknaden. Före sommaren startade Vila och Panduro Hobby, förra veckan öppnade en butik med Orrefors, Kosta Boda och Fiskars. Längre fram kommer Soyaconcept som inte brukar säljas på stormarknader och herrmärket Solid.

– Varje gång vi lyfter in varumärken märker vi att det är stort intresse. Det är ett sätt att möta e-handeln. Folk vill fortfarande handla i fysiska butiker. Börjar allt gå på nätet försvinner varumärkena, säger Ted Berggren.

De har tagit bort exempelvis elhushållsprodukter, eftersom de köps på nätet till stor del.

– Vi kan göra kampanjer på dem i stället. Det är mer unikt för konsumenterna att en stormarknad har Kosta Boda.

Om några år kan förutsättningarna ändras igen när E 22 byggs om. Då kommer dagens väg att bli en lokal anslutningsväg medan motorvägen byggs längre ifrån Eko. Infarten hamnar vid Bäckaskog, så bilister från Kristianstadshållet måste köra förbi Eko och sedan tillbaka 800 meter.

– Det kommer att påverka oss negativt. Det vi måste tänka på är att bli en egen destination. Det finns en oro att vi missar spontanbesök framför allt på sommaren. Det får vi motverka genom att bli bättre i butiken. Vi har lång tid på oss, säger Ted Berggren.

Ingela RutbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons