Annons

Pandemin gav en boom för sjukvårdstjänster på nätet

Fler skåningar än någonsin förr använder sig av digitala tjänster för kontakt med sjukvården. Nu kommer det öka ännu mer – för snart ska de flesta kallas via sms eller andra digitala sätt.
Kristianstad • Publicerad 1 november 2021
Inloggningarna på 1177 Vårdguiden i Skåne har ökat markant under pandemin.

Nära 90 procent av skåningarna har använt sig av de e-tjänster som finns för kontakt med vården. Exempelvis att gå in via 1177.se Vårdguiden för att kolla sin journal, förnya recept, boka tider eller få reda på provsvar. Eller för att ställa sig i kö för en vaccindos.

Bara sedan årsskiftet har andelen som använder sig av dessa tjänster ökat med 10 procent.

Annons

Under första halvåret i år har skåningarna loggat in 13,2 miljoner gånger. Motsvarande period i fjol var det under 5 miljoner inloggningar.

– Pandemin har inneburit en boom för våra digitala tjänster. Många har exempelvis loggat in via 1177.se för att beställa och få resultat av egenprovtagningen. Vi satsar på att förbättra våra e-tjänster ytterligare, nu gäller det att vi möter invånarnas förväntningar när det gäller möjligheterna att använda våra e-tjänster, exempelvis när det gäller att få sin kallelse digitalt, säger Anna Strömblad, kommunikationsdirektör i Region Skåne.

De digitala sjukvårdstjänsterna kommer att öka markant framöver. Det är bland annat ett av den borgerliga Alliansens förslag i budgeten för 2022, att tidböckerna för vård öppnas så att patienter själva kan boka sina tider via 1177.se.

Sedan den 6 oktober skickas även fler kallelser ut digitalt, via inkorgen i 1177 Vårdguiden. Nu skickas 6 000 sådana ut per dygn, mot tidigare 300.

Först ut är kallelser från specialistvård och psykiatri. Just nu utreds även om röntgen och vårdcentraler kan kalla på samma sätt.

Målet är att alla invånare ska få en digital kallelse, oavsett varifrån den kommer inom sjukvården. Men den som har behov av att få det via papper och post ska kunna göra det även i framtiden.

Över en kvarts miljon i Skåne har redan anmält att de vill ha informationen digitalt i första hand, vilket man kan välja på 1177.

– När en större del av papperskallelserna kan skickas enbart digitalt till de invånare som själv önskar det kommer vi dessutom spara både tid och pengar. Vi minskar portokostnader och kan agera mer miljövänligt, säger Anna Strömblad.

Under 2020 skickades 7,8 miljoner brev ut, för runt 47,2 miljoner kronor. Nu pågår även ett arbete med att digitalisera broschyrer och informationsblad som normalt skickas ut via postkallelser.

”Pandemin har inneburit en boom för våra digitala tjänster. Många har exempelvis loggat in via 1177.se för att beställa och få resultat av egenprovtagningen.”
Anna Strömblad, kommunikationsdirektör Region Skåne.
Fakta

E-tjänster för vård

Det finns flera olika tjänster via nätet. De vanligaste är att förnya recept, söka kontakt, beställa tid eller av- och omboka en tid.

Men det finns också iKBT, kognitiv beteendeterapi via nätet, som handlar om metoder mot depression, ångest, stress, självkänsla, smärtor eller sömnproblrem. Det finns även självhjälpsprogrammet “Hantera oro vid covid-19".

Även äldre loggar in – män 60-79 år går oftare in än men 20-39 år. Fler kvinnor loggar in än män, medelåldern bland kvinnorna är 20-49 år och de agerar ofta ombud åt barnen.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons