Annons

Skånetrafiken tvingas spara kvarts miljard på inställda bussar och tåg

Coronakrisen slår hårdare än tänkt mot Skånetrafiken. Nu beräknas intäktsbortfallet bli 750 miljoner kronor. För att mildra detta planeras besparingar på 250 miljoner. Det ska ske genom inställda bussar och tåg.
Kristianstad • Publicerad 29 april 2020 • Uppdaterad 19 maj 2020
Regionbussar ingår i det som kan ses över till hösten när Skånetrafiken ska spara 250 miljoner kronor. Bland annat om det ska bli glesare turer på dagtid.
Regionbussar ingår i det som kan ses över till hösten när Skånetrafiken ska spara 250 miljoner kronor. Bland annat om det ska bli glesare turer på dagtid.Foto: Bosse Nilsson

Skånetrafiken har börjat räkna med att intäktsbortfallet (biljetter och liknande) blir 750 miljoner kronor. I fjol var de totala biljettintäkterna 3,27 miljarder. Det här innebär att intäktsbortfallet blir 23 procent av detta, nära en fjärdedel.

– När vi började prata om coronan tänkte jag att det var över till påsken, sedan till sommaren. Nu helt plötsligt börjar man planera för att det varar hela året ut, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Annons

– Hur och när vi får tillbaka resenärerna är alltid svårt att prognostisera. I värsta fall räknar vi med 750 miljoner i tappade biljettintäkter.

Skånetrafiken har redan nu gjort en del förändringar i stadstrafiken, bland annat i Hässleholm och i Lund. Öresundstågen har också fått markanta nedgångar och under tisdagen meddelades också att Pågatågen mellan Kristianstad, Bromölla och Karlshamn försvinner.

– Utifrån de åtgärderna, och med perspektivet att vi troligen kan göra fler förändringar i höst, tror vi att vi kan begränsa underskottet till 500 miljoner, säger Carina Zachau.

Det innebär att Skånetrafiken sparar 250 miljoner kronor genom att minska på bussar och tåg.

– Men både vi i politiken och förvaltningen är noga med att se till att kollektivtrafiken ska fungera i peaktider, som till och från arbete och studier. Det ska inte uppfattas som trångt, kör vi med färre tåg får de vara längre. Vi genomför också mätningar av tomma säten, för att se till det inte är trängsel. Men det som uppfattades som trängsel nu kanske inte uppfattades så i januari.

Vad för trafik ni kan dra ner på till hösten?

– Dels har vi inte rört Malmö alls. Där kommer vi att ha en diskussion med trafikföretaget om att hantera det. Det behöver kanske inte gå en buss var sjunde minut, det kan vara var tionde minut, det betyder ganska mycket i hela utbudet.

– Vi kan också titta mer på mitt på dagen och sena kvällar när det inte alls är lika många resenärer ute. Det kan vi också göra med regionbussar, som går mitt på dagen. De kanske kan glesas ut. Det är sådant som våra affärsutvecklare tittar på nu och har samtal med våra trafikutvecklare om vad man kan göra.

Hur ska ni få tillbaka resenärerna sedan, om de fått nya vanor?

– Det blir en jätteutmaning. Men många har nog sett de positiva effekterna för miljön nu, och vet att kollektivtrafik är det allra mest miljövänliga.

Annons

– Sedan får vi nog köra ett antal kampanjer. Jag tror också att vårt nya sjudagarskort kan locka, det förpliktigar inte till att köpa biljett för en hel månad och är billigare än att köpa enkelresor.

Fakta

Skånetrafiken

Är en förvaltning i Region Skåne som ansvarar för Skånes kollektivtrafik och serviceresor. Skånetrafiken styrs av en politisk nämnd, kollektivtrafiknämnden. Ytterst är det regionfullmäktige som bestämmer bland annat biljettpriserna inom Skånetrafiken.

2019 gjordes nära 170 miljoner resor med kollektivtrafiken.

Skånetrafikens främsta inkomster är skattepengar, som ges via regionbidrag av regionfullmäktige när budgeten beslutas, samt biljettintäkter.

För 2019 var regionbidraget 2,87 miljarder, och biljettintäkterna 3,27 miljarder. Överskottet blev 110 miljoner kronor.

I år är regionbidraget satt till 3,089 miljarder kronor.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons