Annons

Bäckaskogsbor rasar mot E22-utbyggnad

När den nya E22 byggs mellan Fjälkinge och Gualöv kommer trafiken att öka genom Bäckaskog. Protesterna är starka.
Bäckaskog • Publicerad 12 januari 2018
Andreas Nilsson, Lukas Ingemansson och Gunbritt Svensson är oroliga för att trafiken genom Bäckaskog ska öka när nya E22 är klar.
Andreas Nilsson, Lukas Ingemansson och Gunbritt Svensson är oroliga för att trafiken genom Bäckaskog ska öka när nya E22 är klar.Foto: Tommy Svensson

Redan i dag kör många lastbilar genom Bäckaskog på väg till exempelvis K G Paulssons frukt- och grönsaksodlingar. Och ännu fler lär det bli när den nya E22-sträckningen är klar, eftersom den nya trafikplatsen vid Nymövägen blir den enda infarten från väster.

Dessutom planerar Trafikverket att bredda vägen från Bäckaskog mot Trollastenen, där de gör en sju meter bred väg för de som kommer österifrån.

Annons

Enligt Trafikverkets beräkningar kommer antalet fordon per dygn som passerar genom Bäckaskog att öka från 900 till cirka 1 500 under en 20-årsperiod.

– Problemet är trafiken som ska gå genom Bäckaskog. Maglestensvägen är rena racervägen redan, säger Andreas Nilsson som bor vid vägen.

Ett tiotal andra bybor har samlats hemma hos honom för att visa sitt missnöje i Kristianstadsbladet och diskutera vad de kan göra för att stoppa det. De är både arga och uppgivna. Gunbritt Svensson konstaterar att det redan är mycket lastbilstrafik som går genom byn.

– I alla andra byar försöker man gå utanför för att minska trafiken. Här gör man precis tvärtom, säger Lars Thuvesson.

– I Linderöd minskar man trafiken. Här ökar de på istället. Vad är det för j-la sätt? säger Bertil Svensson.

Fordonen genom Bäckaskog väntas öka från 900 till 1 500 per dygn fram till 2043, enligt Trafikverket.
Fordonen genom Bäckaskog väntas öka från 900 till 1 500 per dygn fram till 2043, enligt Trafikverket.Foto: Tommy Svensson

På senare år har allt fler barnfamiljer flyttat in i villorna längs vägen. Nu är byborna oroliga för att tryggheten minskar om tung trafik ska köra på Maglestensvägen. Att Trafikverket planerar att anlägga cykelbana längs Maglestensvägen gör dem inte lugnare. Då blir ju vägen ännu smalare och dessutom ryker kanske delar av trädgården för de som bor längs vägen.

Dessutom ser de en risk för trafikstockning.

– De (läs Trafikverket) har inte tänkt på att bommarna går ner vid järnvägen, säger Gunbritt Svensson och någon annan fyller i att räddningsfordon nästan alltid väljer Maglestensvägen och att de kan bli försenade när bommarna går ner och lastbilarna står i kö.

Trafikverket har hållit två samrådsmöten under hösten. Byborna är irriterade över att Trafikverket glömde att ta med sig just kartan över Bäckaskog den andra gången. De är också upprörda över att beslutet om hur E22 ska byggas ut redan är fattat.

– De hade tre förslag och de valde det sämsta. Alla åsikter skulle de ta med sig, men i själva verket kändes det inte som om de lyssnade, säger Andreas Nilsson.

Annons

Han och de andra tycker att det vore bättre om nya E22 drogs söder om den nuvarande sträckningen, i skogen där den inte skulle störa så många.

Lukas Ingemansson har gjort en egen skiss av var en ny väg skulle kunna dras utanför Bäckaskog, men han har inte fått gehör hos Trafikverket.
Lukas Ingemansson har gjort en egen skiss av var en ny väg skulle kunna dras utanför Bäckaskog, men han har inte fått gehör hos Trafikverket.Foto: Tommy Svensson

Lukas Ingemansson har haft mejlkontakt med Trafikverket, men inte fått positiva besked.

– De säger att det inte är tillräckligt mycket trafik för att göra en väg utanför byn, men enligt oss är det mycket. Vi tycker att de kan använda den gamla E22, den vägsnutt som blir kvar.

Enligt Trafikverket kommer arbetet med vägplanen att fortsätta under 2018 och ställas ut för granskning till sommaren. Bäckaskogsborna tänker inte ge upp.

– Protesterar vi är de tvungna att riva upp det här, säger Lars Thuvesson.

Ett tiotal Bäckaskogsbor samlades i veckan för att diskutera hur de kan påverka Trafikverket.
Ett tiotal Bäckaskogsbor samlades i veckan för att diskutera hur de kan påverka Trafikverket.Foto: Tommy Svensson
Ingela RutbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons