Annons

Malmstens till ny attack om badhusupphandling

Badhusföretaget Malmsten AB är långt ifrån nöjda med de svar som getts om upphandlingen av rutschkana till nya badhuset. ”Man har frågat efter en buss, men jämfört priset med konkurrentens minibuss, och mörkat stora delar av upphandlingen” säger vd Marcus Malmsten som vill ha en oberoende granskning.
Kristianstad • Publicerad 4 juli 2020
Marcus Malmsten riktar åter allvarlig kritik mot upphandlingen av delar till badhuset i Kristianstad. På bildens syns han vid det gamla Kantarellen-badet, som de byggde om.
Marcus Malmsten riktar åter allvarlig kritik mot upphandlingen av delar till badhuset i Kristianstad. På bildens syns han vid det gamla Kantarellen-badet, som de byggde om.Foto: Bosse Nilsson

Malmsten AB i Åhus är en av de ledande simhallsbyggarna i Sverige. De deltog i upphandlingen av vattenrutschkana till nya badhuset i Kristianstad, men fick inte uppdraget. Något som Kb skrivit om tidigare. Malmstens har riktat kritik mot badhusbygget och ansett att upphandlingen inte gått rätt till, och att badhuskonsulten har suttit på dubbla stolar och har haft kopplingar till det företag som vann upphandlingen av rutschkana.

Kommunens badhusgrupp har tillbakavisat anklagelserna, vilket fått Malmstens att gå till nytt angrepp i frågan.

Annons

I ett niosidigt långt brev som skickats in till Kristianstads kommun förklarar bolaget på punkt efter punkt hur de anser att upphandlingen är felaktig och att kommunen inte har följt grundläggande principer som skall beaktas av en upphandlande myndighet.

Starkt sammanfattat går kritiken ut på följande:

• Under upphandlingen har kommunen ändrat sig om vad de vill köpa. Inledningsvis handlade det om en mycket större rutschbana än den som slutligen beställdes.

• Vid utvärderingen av pris har inte likvärdiga produkter jämförts. Badhusgruppen har jämfört Malmstens dyraste (och det som efterfrågats i upphandlingen) med en mindre vattenrutschbana som bara en enda tillverkare kan leverera. Dessutom från ett företag som haft starka kopplingar till badhuskonsulten.

Badhusprojektet på Näsby har varit en följetong de senaste åren.
Badhusprojektet på Näsby har varit en följetong de senaste åren.Foto: Tommy Svensson

• Med en rättvis jämförelse hade Malmstens motsvarande mindre rutschkana blivit över 2 miljoner kronor billigare än den som nu handlats upp.

• Utvärderingen tycks vara skönsmässig och felaktig. Exempelvis står det att konkurrenten ”är känd för större kunnande och ambition att hålla hög kvalité”. Malmstens undrar vem som säger detta och påpekar att de flesta banor tillverkas i Slovenien med samma material och av snarlika verktyg.

• Stora delar av upphandlingen har sekretessbelagts, vilket gör det omöjligt för allmänhet och företag att få insyn i upphandlingen. ”Trots detta lyser det igenom att man jämfört helt olika produkter” säger Marcus Malmsten.

• Konkurrentens offert är daterat i maj 2019. Detta tyder på att det redan då fanns ett annat spår om vilken leverantör som skulle bli aktuell.

– Badhusgruppen har frågat efter en buss, men nöjt sig med en minibuss och jämfört priserna för en minibuss med en riktig buss, säger vd Marcus Malmsten till Kristianstadsbladet.

Han är också kritisk till hur upphandlingen har gjorts, genom partnerupplägg. Det är entreprenören Peab som då köpt in rutschkanan.

Annons

– Kommunen gömmer sig bakom Peab och säger åt dem vad de ska köpa in. I en offentlig upphandling kan vi driva en rättsprocess och överklaga, det går inte med det här upplägget, säger Marcus Malmsten.

– Nu finns det ingen som vill ta ansvar för detta eller svara ordentligt på varför det blir så här.

Han vill nu att kommunen tillsätter en oberoende granskning av upphandlingen:

– Så att en extern part kan titta på detta med nya friska ögon. En som inte är inblandad eller har bestämt sig på förhand. Som en domstol. För i de rättsfall där vi varit med hittills har rätten sagt att det inte får gå till så här.

Kommunen har uppgett att de just fått in skrivelsen, som är omfattande och att det är många frågor som måste redas ut. Därför hinner de inte svara på den i nuläget.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons