Tågstation i Lönsboda kan bli verklighet – kostar 20 miljoner: ”Här går det undan”
Det kan bli en tågstation i Lönsboda, och Osby kommun kan hjälpa till att finansiera bygget.
När kommunstyrelsens arbetsutskott församlades på onsdagen den 6 december ställde man sig positiv till att teckna ett avtal med Trafikverket om medfinansiering, för persontrafik på Sydostlänken. Det skriver Osby kommun på sin hemsida.
Sydostlänken sträcker sig mellan Älmhult och Karlshamn – och däremellan ligger just Lönsboda.
– Du hör att jag låter glad, va? Jag tycker det här är jätteroligt. Det har varit ett stort mål för mig att få en station där, säger kommunstyrelsens ordförande Lotte Melin (C).
Sydostlänken är ett samarbetsprojekt mellan regioner och kommuner. Regionerna Blekinge och Kronoberg är enligt uppgift med på noterna. Men Lotte Melin säger med en suck att Region Skånes inställning till projektet är ”ljum”.
– Man kör ändå eftersom de andra två regionerna täcker upp för Skånes del, men vi får ha en fortsatt diskussion kring trafikeringen. Det är ändå så att Skånetrafiken borde vara involverad i det när det är ett stopp i Skåne, kommenterar Melin.
Innan det är klubbat och klart, om huruvida Osby kommun ska hjälpa till att betala för en tågstation i Lönsboda, ska frågan upp i kommunfullmäktige.
– Vi tänker att vi ska ta det redan på måndag [11 december, reds. anm.]. Här går det undan! säger Lotte Melin.
”Att ligga mitt på den sträckan är en fantastisk möjlighet för Lönsboda, Osby och Skåne tänker jag.”Lotte Melin (C), kommunstyrelsens ordförande
Vad skulle en tågstation i Lönsboda innebära för invånarna?
– Det ökar möjligheterna att både arbeta och bo i Lönsboda. De får ett större upptagningsområde för arbetskraft, svarar Lotte Melin, och syftar på pendlingsmöjligheterna.
Hon fortsätter kommentera Sydostlänken som helhet:
– Det är en fantastisk sträcka, Karlshamn – Älmhult. Det är ett stråk med oerhört många arbetstillfällen. Att ligga mitt på den sträckan är en fantastisk möjlighet för Lönsboda, Osby och Skåne tänker jag.
Lotte Melin ser stor potential i den nordöstra hörnan av Skåne. Här finns utrymme för industrier och andra verksamheter att expandera.
– Då är järnvägen viktig i det. Godstrafiken kommer att finnas här som går direkt till Karlshamn, som har en fin djuphamn.
För Osby kommuns del skulle projektet innebära en kostnad på 20 miljoner.
– Det är satt i 2021 års penningvärde, så det är klart att det kommer bli något mer, säger Lotte Melin.
Tidsplanen för projektet är en byggstart 2028, och förhoppningsvis ska allt i så fall vara färdigt år 2032.
Känns det hoppfullt? Som att det faktiskt kan bli verklighet?
– Ja, det känns väldigt hoppfullt. Jag hoppas det ska gå upp för övriga Skåne hur viktigt detta är, svarar Lotte Melin.
Kb/NSk har tidigare skrivit om invånare i Hökön som vill se en tågstation även där.
Hur ser du på det?
– Jag tänker faktiskt att det är ett för litet resandeunderlag. Däremot är det jätteviktigt att vi säkerställer att de får möjligheter att nå de andra stationerna. Vi önskar busstrafik eller någon annan lösning, för det är jätteviktigt för oss i Osby kommun att man får möjligheten att åka kollektivt även om man inte bor i en tätort, svarar Lotte Melin.
Sydostlänken
Ska sträcka sig från Älmhult i norr till Karlshamn i söder.
Nya tågstationer planeras i Olofström, Vilshult och Lönsboda.
Innebär både anläggande av ny järnväg samt upprustning av befintliga spår.
Estimerad byggstart är 2027-2028.
Källa: Trafikverket