Ny biljett blir dubbelt så dyr
Under pandemin införde Skånetrafiken 7-dagarsbiljetten, som gäller för fritt resande i 7 dagar i sträck. Den kostade i princip en fjärdedel av ett helt månadskort.
Skånetrafiken anser nu att 7-dagarsbiljetten inte motsvarar det behov som finns av en biljett med kortare bindningstid än den vanliga 30-dagarsbiljetten. Det rör sig om personer som jobbar en del hemifrån, har delad vårdnad och då bara kan åka kollektivt vissa dagar, eller som jobbar skift och ibland på tider när trafiken inte går.
I beslutsunderlaget hänvisar Skånetrafiken även till en undersökning som gjordes nyligen, där en majoritet anser att ett mer flexibelt erbjudande, som en 10/30-biljett, hade fått dem att välja kollektivtrafiken i stället för bilen för flera resor. Den nya biljetten ska då gälla under 10 valfria resdagar under 30 dagar.
I undersökningen angavs dock inget pris för den nya biljetten. Den nya 10/30-biljetten är nu prissatt så att den motsvarar 75 procent av vad en 30-dagarsbiljett kostar.
För stadstrafiken i Kristianstad innebär detta att den kostar 339 kronor för 10 dagar. Mot 450 för 30 dagar. Det ger ett dygnspris på 34 kronor, mot 16 för 7-dagarsbiljetten.
En biljett för hela Skåne kommer att kosta 899 kronor för tio dagar, mot 299 för 7-dagars och 1 199 för 30-dagars. Det innebär att dygnspriset ökar från 43 till 90 kronor med den nya biljetten.
Här saknas innehåll
Skånetrafiken vill att 10/30-biljetten helt ska ersätta 7-dagars, som då avvecklas när den nya biljetten införs från februari 2021. Denna biljett ska bara kunna köpas i appen.
Samtidigt vill förvaltningen även införa ”10 enkla” biljetter, som köps vid ett och samma tillfälle, hos ombud, kundcenter eller via digitala kanaler. Biljetterna är giltiga i tre månader efter inköp och har en engångsrabatt på 5 procent. Dessa beräknas införas hösten 2021.
Carina Zachau (M), ordförande för kollektivtrafiknämnden, säger att de måste vara mer snabba och lyhörda för kundernas krav om exempelvis nya biljettyper.
– Och när man ser priset på detta kommer det att vara förmånligt för dem som reser över hela Skåne. Men även för dem som använder sig av liten eller mellanzon.
Ni tar 75 procent av ett månadskort. Är inte det dyrt för tio resor?
– Det kanske man kan tycka. Men å andra sidan har du flexibiliteten. Vi riktar oss inte till dem som har ett månadskort och reser så ofta, utan dem som vill ha större flexibilitet. Och då får man jämföra med vad en 24-timmarsbiljett kostar.
Det här blir en fördubbling av priserna jämfört med 7-dagarskortet?
– Jo. Men det var flera som köpte 7-dagars och bara kunde använda det 3 dagar den veckan. Jag tror på flexibiliteten, att kunna nyttja kollektivtrafiken på ett annat sätt men samtidigt som resenär uppfatta att man tjänar pengar på det jämfört med en enkelbiljett.
Biljettpriserna ska upp till nämnden den 30 oktober, samt avgöras i regionfullmäktige i december.
”Vi riktar oss inte till dem som har ett månadskort och reser så ofta, utan dem som vill ha större flexibilitet. Och då får man jämföra med vad en 24-timmarsbiljett kostar.”Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Biljettpriserna
Zon: 7-dagars 10/30-dagar 30-dagars
Småstad 113 339 450
Liten zon 139 419 550
Mellanzon 224 639 850
Hela Skåne 299 899 1199
Pris/dag 7-dagars 10/30-dagar 30-dagars 24-timmars
Småstad 16 34 15 54
Liten zon 20 42 18 54
Mellanzon 32 64 28 102
Hela Skåne 43 90 40 210