Annons

Petter Birgersson: Teslastrejken är ett symptom på fackligt misslyckande

Om If Metall inte kan visa att förbundet har stöd från de Tesla-anställda har deras och de andra sympatiserande fackförbundens åtgärder snarare bidragit till att sänka den svenska modellen.
Petter BirgerssonSkicka e-post
Ledare • Publicerad 23 november 2023
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Kristianstadsbladet politiska hållning är liberal.
Laddad konfliktyta.Foto: Susan Montoya Bryan

Tesla, som inte är medlem i någon svensk arbetsgivarorganisation, har inte skrivit på kollektivavtal med If Metall. If Metall har tagit konflikten vidare och flera fackförbund har anslutit sig för att stoppa service av Teslas elstolpar, förhindra import av Tesla-bilar liksom att blockera plåtarbeten och hjulbyten till vinterdäck. Det slår även mot fristående verkstäder som mer eller mindre har specialiserat sig på Tesla-bilar och har kollektivavtal för sina anställda.

Den senaste åtgärden är att Seko vid Postnord och Citymail vägrar dela ut post och paket till Tesla. Det innebär bland annat att nya registreringsplåtar inte kan nå fram till Tesla. Tesla får inte heller hämta plåtarna direkt hos det företag som tillverkar dem åt Transportstyrelsen.

”Att bryta postgången för företag eller privatpersoner är en extrem åtgärd.”
Annons

Att bryta postgången för företag eller privatpersoner är en extrem åtgärd. Vem eller vad är det de övriga fackförbunden sympatiserar med? Är det verkligen de Teslaanställda?

Facket hävdar på sin hemsida att antalet medlemmar på Tesla är ”många”, men If Metall är uppenbarligen så missnöjda med anslutningsgraden att de sockrar sitt erbjudande med gratis medlemsavgifter och högre strejkersättning än lön.

Det är av allt att döma inte arbetsvillkoren på Tesla som är så usla att en majoritet av medarbetarna där söker fackets hjälp för att förbättra dem. Många är tvärtom mycket nöjda med de möjligheter till lönekarriär och aktietilldelning som ges. Arbetsmarknaden för de anställda på verkstäderna är god och de flesta kan välja att gå till andra arbetsgivare om de så önskar.

En anställd på Tesla i Örebro skriver i en insändare i Nerikes Allehanda (16/11): ”Varför är det ingen som lyssnar på oss som jobbar hos Tesla? Man läser att 120 bilmekaniker har tagits ut i strejk, faktum är att ingen i Örebro har gått ut i strejk alls. Är vi rädda? Absolut inte för vår arbetsgivare. Är vi rädda för IF Metall? Ja, vi är rädda för facket. Jag har fått hot om uppsägning av A-kassa, de har skrivit att jag är en svikare som inte ställer upp för mina kollegor etcetera.”

Insändarskribenten är inte unik bland de Tesla-anställda i sin synpunkt på facket. Mycket tyder på att If Metall inte har ett så omfattande stöd bland de anställda på Tesla som facket vill få det att låta som. Det borde mana till eftertanke även hos de främsta förespråkarna för kollektivavtal och den så kallade svenska modellen.

IF Metall har anklagat Tesla för att kartlägga vilka som är medlemmar och hota dem med indragna förmåner, facket hävdar samtidigt att några av de egna medlemmarna inte deltar i strejken och hotar dem med uteslutning (Dagens Arbete). Men om ett stort antal Tesla-anställda snarare känner sig trakasserade av facket – vad betyder det för fackets ställning?

Det går att hävda att Tesla hotar den svenska modellen. Men det går också att hävda att If Metall och dess stödjande förbund gör det, om de inte säkerställer att de har de anställda med sig innan de drar ut i dramatiska strejkåtgärder. Organisationsfrihet bygger rimligen inte bara på rätten att organisera sig utan också på rätten att avstå och rätten att inte låta sig företrädas av en organisation man inte är medlem i.

Annons
Annons
Annons
Annons