Annons

Digital vård tvingades fram

Coronakrisen tvingade ett belastat vårdsystem att agera snabbare. Inte minst när det gällde att utveckla digitala verktyg. I Region Skåne tog man på rekordkort tid fram olika lösningar inom it och medicinteknik. Exempelvis digitala videobesök.
Kristianstad • Publicerad 6 september 2020

Den 16 juni lanserades Primärvården online. Efter att ha varit nedstängt sedan fiffel med förre leverantören bakom Vårdexpressen avslöjades, kunde åter patienter träffa personal på vårdcentralen digitalt i stället för fysiskt.

Primärvården Online sjösattes den 16 juni, efter bara två månaders förberedelsearbete.Foto: Region Skåne

Men det var en lösning som snabbupphandlats, och där coronapandemin satte fart på den digitala utvecklingen inom Region Skåne. För något som det länge pratats om, har varit att ta fram en videolösning så att regionen kan möta patienter online, och därmed ta upp kampen mot nätdoktorerna. Sedan 2016 har en app för detta planerats, men de planerna blev aldrig verklighet.

Niklas Gustafsson är utvecklingschef inom IT och MT i Region Skåne.Foto: Privat
Annons

I stället blev det den förvaltning som skapades vid årsskiftet, IT och MT (medicinteknik) som fick ta på sig att hitta lösningar för vårdens behov.

– Vi hade fokus på att utveckla digitala lösningar. Men så kom coronapandemin. Den 6 mars fick vi en fråga från SUS Lund som efterlyste ett sätt att träffa patienter, utan att ta in dem fysiskt, berättar Niklas Gustafsson. Han är utvecklingschef på IT och MT.

Bakgrunden var smittorisken, man visste lite om covid-19 men man visste att efter ett patientmöte, oavsett hur kort tid detta tog, måste lokalen städas noggrant. Det band upp ett rum i 2,5-3 timmar.

– Det här var en flaskhals för vården, inte minst infektionskliniken i Lund. Vi tänkte först ”men kör Skype då”, men ledningen tyckte att vi kunde fundera vidare en vecka.

Lösningen blev Telia Callguide. Ett kontaktsystem med videofunktion, som redan användes i andra delar av Region Skåne.

– Vi började snickra ihop en lösning ovanpå detta. Det gjorde att vi ganska fort kunde få det att fungera med videobesök. Vi fick hjälp av hälso- och sjukvårdsdirektören att prioritera hur vi skulle rulla ut det, och i april fanns det ute på 300 mottagningar i 7 förvaltningar i Skåne. Jag tror det är 4 000 medarbetare som använder den här lösningen nu.

Anneli Skoglund, fysioterapeut på barn- och ungdomshabiliteringen, följer upp hur det går med patienternas utprovade cyklar via video.Foto: Region Skåne

Videobesöken blev snabbt en hit. Exempelvis Barn- och ungdomshabiliteringen tog dessa ett steg längre och ökade antalet distansbehandlingar kraftigt. Bland annat har de kunnat göra olika uppföljningar av hjälpmedel och träningsprogram och hur dessa fungerar i hemmiljö. De har stödsamtal och kan även inspektera glasögon och se om dessa behöver bytas ut eller kan lagas.

Skånes primärvård har med sitt PV Online nu haft många digitala kontakter med patienter, som inte behövt besöka vårdcentralerna.

– Covid-19-pandemin är inget kul, men det kom en massa spännande händelser med detta. Digitaliseringen har fått sig en spark i samband med detta, säger Niklas Gustafsson.

Inte minst innebar det att olika grupper inom regionen lättare samarbetade.

Annons

– I och med att det var en kris var det inte svårt att be om hjälp, och alla ställde upp. Vi körde kors och tvärs över organisationen, vi har mötts av stor tillit, beslutsvägarna har blivit kortare. Förr kunde det kanske vara lite spänt att sätta sig i möte med andra avdelningar eller yrkesgrupper och starta ett it-projekt och det kunde till och med krävas en styrgrupp. Nu har det varit helt oproblematiskt och det känns som om vi jobbade fram någon form av snabbt tillvägagångssätt.

I en rapport i regionen om hur Primärvården video togs fram betonas just att projektet gick bra och fort att få fram, kanske för att man agerade utanför de ordinarie projektmallarna. Det fanns inte tid att göra några projektdirektiv eller en projektplan eller ens en budget, utan allt sköttes med agila processer. Det konstateras att här lyckades de handla upp, driftsätta och förvalta ett helt nytt verktyg på under två månader.

Niklas Gustafsson betonar att det här har tagits fram under extraordinära omständigheter. Det gjorde också att alla avtal de skrev med leverantörer skulle vara korta, sex månader. Senare kommer nya offentliga upphandlingar att göras.

Tror du att ni går tillbaka till mer byråkrati för projekt när pandemin är över?

– Jag tror att alla som sett det här uppskattar flera element. Sedan är det vissa saker som ska vara trögare. Men det pågår ett antal initiativ där vi fångar upp och lär oss av vad vi sett här. Det är inget unikt för oss, hela vården har ställt om på ett eller annat sätt, det är ett stort förändringsarbete som står bakom 80-90 procent av alla resor man gör. Tekniken är det lilla. Då har vi chansen att hitta effektiviseringar.

– De medarbetare som är med i sådana här initiativ tycker det är spännande, då blir det mer entusiasm och energi än i vardagen. Särskilt när de också ser snabba resultat. Det gör ytterligare att saker händer snabbare och det är så klart ett arbetssätt jag hoppas att vi kan behålla.

Fakta

Digitala lösningar under pandemin

Några lösningar som tagits fram under våren:

Covid-19 brevlådan. Flera privatpersoner och företag hörde av sig om hur de kunda hjälpa till under pandemin. IT och MT tog fram en digital brevlåda, där förslag från utomstående kunde lämnas in och snabbgranskas.

Stöd för vård i hemmet. Via förhandlat förfarande togs en lösning fram för att kunna ge bättre vård i hemmen. Det handlar bland annat om distansmonitorering, att kunna avläsa viktiga vitalparametrar samt webbsidor där patienter själva regelbundet kan knappa in hälsodata.

Kontrolltornet. Ett beslutsstödsystem på ledningsnivå, där man har bättre koll på vilken utrustning och material som finns. Tidigare fanns detta bara på olika lokala nivåer. Nu blev det en översikt för att bättre kunna planera inköp och fördela resurserna rätt.

System för patientövervakning. Med kamera och mikrofon inne på patientrummen kan personal och patienter lättare kontakta varandra. Då slapp personalen ta på sig all skyddsutrustning för att gå in och höra vad patienten ville, och sedan slänga denna skyddsutrustning när de lämnade rummets sluss.

Microsoft Teams. Videolösningen för regionens anställda rullades ut under våren, för att möjliggöra fler digitala möten. I maj noterade Microsoft att regionen var den kund i Europa som hade störst ökning av digitala möten sedan början av mars. 14 000 medarbetare använder Teams varje dag, det finns 38 000 unika inloggningar per månad.

Kompetensverktyg till HR. Många privatpersoner hörde av sig, uppgav att de hade vårdrelaterad erfarenhet och erbjöd sin hjälp. Då behövdes ett verktyg där man kunde lägga in deras kompetenser för att se om de kunde hjälpa till i vården.

Digitalt tolkstöd vid akutsituation.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons