Annons

C4 snodde söndagsbesökare – så ska Eko-vd:n vinna slaget

Ju större desto bättre. Ted Berggren älskar handel, ju fler kvadratmeter butiksyta desto bättre. Nu som vd för landets alla Eko-butiker, går han i täten för en stor expandering.
Fjälkinge • Publicerad 23 februari 2020
Ted Berggren är vd på den expanderande Eko-gruppen.
Ted Berggren är vd på den expanderande Eko-gruppen.Foto: Lasse Ottosson

Det var Saluhallen i Ystad som gjorde det. Lockade och förförde den unge Ted Berggren in i handelns förlovade land. Han visste inte vad han ville göra i livet, men praktiken i nian gav bra vibbar. Handel var ju roligt.

– Det passade mig att få träffa människor, syssla med varor och hålla ordning, jag tyckte allt var roligt.

Annons

Med tiden har utveckling blivit ett av hans ledord, men då i början, var det mest bara att lära mera, ta ansvar och ha skoj som drev honom. Någon tanke på att bli butikschef fanns inte. Men bara 26 år gammal fick han sin första butik, Bäst i Limhamn.

– Det är klart att det var ungt, då tyckte jag inte det, men nu kan jag ju se det. Så gick jag på lite nitar där i början, som att vilja ha detaljkontroll. Det funkar inte, det blev en börda.

Direkt efter gymnasiet fick han jobb på Bäst i Malmö och upptäckte att han trivdes i det större konceptet.

– Ju större butik, desto roligare, ler han.

Efter första butikschefsjobbet såldes bolaget till Hemköp och Ted tog familjen med sig till Kristianstad. Med små barn ville paret ut ur Malmö och staden i nordöst lockade. Han tog över Hemköp vid Tempotorget, men saknade den lite större butiken.

2003 kom frågan från Bergendahls, ville han kanske bli chef för AG i Växjö?

– Jag sa ja rätt snabbt, och började pendla. Att familjen kunde vara kvar i Kristianstad var en trygghet och då presterar man bättre även om man är iväg.

Därefter blev det AG i Malmö innan han fick uppdraget att öppna Citygross i Bromma.

– Det var egentligen den första riktigt stora utmaningen, att öppna en helt ny butik med ett helt nytt koncept.

Det följdes av fler, han öppnade i Kalmar och skulle egentligen ha varit med vid öppningen av Citygross i Kristianstad, men den sköts lite på framtiden. Under tiden hoppade han på butikschefsjobbet på Eko i Fjälkinge.

Annons

– Det visade sig vara riktigt roligt. Här fanns lite större frihet att komma med egna idéer, att utveckla och vara entreprenör.

Ted klev in i butiken 2010 och har sedan dess genomfört en rad förändringar. Det hände grejer i butiken och han har, med goda medarbetare, fått det att löna sig. Snart nog fick han ansvar för butikerna i Borås och Malmö och lyckades sätta strålkastarna på dem så att fler hittade dit. Bland annat har han skruvat lite i sortimentet så att inriktningen gick från gubbar till kvinna och familj.

– Det fanns intresse från andra att köpa konceptet, men vi beslöt att satsa själva.

Konceptet med butik i butiken, där olika kända varumärken har en liten avdelning i Ekobutikerna, har varit framgångsrikt menar vd Ted Berggren.
Konceptet med butik i butiken, där olika kända varumärken har en liten avdelning i Ekobutikerna, har varit framgångsrikt menar vd Ted Berggren.Foto: Lasse Ottosson

Och som det har satsats. 2015 öppnade man nytt i Kalmar, 2017 i Västerås. I fjol slog han upp dörrarna till butikerna i Sundsvall och Örebro och till hösten väntar ytterligare en ny butik, i Norrköping. Då är de åtta, men målet är ännu fler.

– Vi har gått från en omsättning på 380 miljoner till en miljard på några år och målet är att minst dubbla det.

Vad framgången består i? Ted funderar kort.

– Vi har ett unikt koncept där vi tror på fysisk handel och att vi mer och mer ska bli en destination.

I Fjälkinge satsar man nu stort på nytt bageri och servering. Konkurrenterna är ofta hela handelsområden, som exempelvis Härlöv, och han vill hellre ha konkurrensen nära än långt bort.

– Vi drar folk till varandra. Man hade kunnat välja att se C4 som en konkurrent och nog har de tagit en del av våra söndagsbesökare. Å anda sidan har vi fått nya kunder lite längre ifrån i Blekinge. Jag ser det som att kakan blir större ju fler vi är.

Men visst, att verkligen lyssna in kundernas önskemål och agera därefter, är en av hemligheterna bakom kedjans framgång. Upplevelser, event och butik i butiken har också varit framgångsrikt.

Annons

– Vi har vissa varumärken som har en egen del i butiken och vi kommer i vår att ta in Panduro och Vila in på det sättet.

Ofta har just Fjälkinge varit testbutik, går ett nytt koncept bra här, så skjuts det ut även i övriga butiker. Huvudkontoret är på plats i Fjälkinge. Ted kan fortfarande påverka ner på butiksnivå, men har förstås ett mer övergripande ansvar. Just nu planerar han för nya orter att öppna butiker på. Expansionen är snabb och det gillar Ted. De 200 leverantörerna vill även de hänga på, med de runt 80 000 olika artiklar som finns till försäljning under ett år.

– Jag skulle säga att vi vågar mer än andra. Många säger att de lyssnar till kunderna, men vi tar verkligen reda på vad de vill. De har sagt att priset är viktigt och då håller vi fast vid det. Vi vågar förändra oss, och vi har kunderna med oss.

Drivkraften är fortfarande glädjen. Ted känner ingen söndagsångest, även om han medger att det alltid är roligare att arbeta i medvind.

– Kan man bevaka kostnaderna och arbeta med försäljningen så är det mycket bättre än tvärtom.

Det är mycket jobb i Teds liv. Avkoppling finner han hemma hos familjen. De reser mycket, har på senare år hittat kryssningen som avkopplande reseform. Han träffade sin fru som 18-åring, de har hållit ihop sedan dess. Hemligheten? Att trivas ihop. Att sträva efter ”tillsammans” mer än ”jag”.

– När man är starkt engagerad i något, vare sig det är jobb eller föreningsliv, så behöver man leta efter tillsammanstid med sin partner istället för egentid.

Fakta

Ted Berggren

Bor: Kristianstad, är uppvuxen i Ystad.

Ålder: Fyller 50 den 23 februari. Firar med en resa.

Familj: Fru Christel och döttrarna Isabella, 26 och Felicia, 21.

Yrke: VD för Eko-gruppen inom Bergendahls.

Fritid: Familjen. Resor. Trädgård och hemmafix. Prioriterar tillsammanstid framför egentid. Har börjar träna på gym ihop med frun.

Åsa CarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons