Annons

Den som ska sköta våra gamla måste gå igenom alla moment i utbildningen

Två artiklar i Kristianstadsbladet, publicerade den 7 november, handlar om Högskolan Kristianstads hantering av coronapandemin. Vi, som dekaner och ansvariga för utbildningsverksamheten, vill med detta inlägg inte gå i debatt utan enbart förtydliga vad som gäller vid undervisning, praktik (verksamhetsförlagd utbildning) och tentamen under pandemin Detta underströks av högskoleministern vid Utbildningsdepartementets digitala pressträff 18 november, skriver Åke Arvidsson, Pia Andersson, Henrik Svensson och Kristina Genell.
Högskolan • Publicerad 19 november 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Viss undervisning, praktik och tentamen måste göra på plats.
Viss undervisning, praktik och tentamen måste göra på plats.

Covid-19 är en allvarlig pandemi och vi tar studenters oro på stort allvar. Högskolan Kristianstad följer utvecklingen noga och vi gör vårt bästa för att hantera pandemin och samtidigt ge våra studenter en fullgod utbildning. Vi följer, och ska som svensk myndighet följa, Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer för att minimera smittorisken för både studenter och medarbetare. I dagsläget, med en stigande smittspridning, har vi ytterligare ökat och gör så mycket som det bara går digitalt.

I våras uppmanade regeringen att helt ställa om till distansundervisning. Högskolan Kristianstad, liksom de flesta andra av landets lärosäten, ansträngde sig till det yttersta och flyttade så gott som allt till nätet. Detta ändrades i juni när vi rekommenderades att återgå till ordinarie utbildningsverksamhet på campus, men med delar på distans.

”Alla moment kan däremot inte ske digitalt, det finns undervisning och examinationer som behöver genomföras på campus för att bibehålla kvaliteten.”
Annons

Att helt ställa om till distansundervisning fungerade i de flesta fall bra, men är bara en kortsiktig lösning. Alla moment kan däremot inte ske digitalt, det finns undervisning och examinationer som behöver genomföras på campus för att bibehålla kvaliteten. Det som inte kunde ställas om digitalt i våras fick skjutas upp eller ställas in. Så kan man göra en kort tid, men i längden drabbar det både studenterna och utbildningarna negativt.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är, tillsammans med laboratorie- och metodmoment samt viss examination, utbildningsmoment som inte kan ersättas digitalt. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker på vanliga arbetsplatser, såsom sjukhus, tandkliniker, skolor, förskolor, företag. Områden som skola och vård är samhällskritiska verksamheter, som kräver fysisk närvaro. Under VFU medverkar våra studenter med de säkerhetsåtgärder som finns där. Högskolan har dessutom egna, kompletterande riktlinjer för att hantera säkerhetsrisker när studenterna är ute på VFU.

”Det är dagens studenter som ska utbilda våra barn och ungdomar, ge vård och omsorg när vi blir sjuka och gamla, programmera våra självkörande bilar, förvalta våra pensionsfonder och analysera våra pandemitester, för att nämna några exempel.”

Högskolan Kristianstad samarbetar med andra lärosäten som har motsvarande utbildningar, och vi gör alla på samma sätt. Viktigt är också att Folkhälsomyndighetens skärpta rekommendationer om till exempel kollektivtrafik finns till för att de som måste åka kollektivt ska kunna göra det smittsäkert och våra studenter på väg till VFU eller examination tillhör en sådan grupp.

Högskolan kan inte godkänna studenter på kurser de inte har genomfört, oavsett om det är VFU eller något annat. Högskolan kan inte heller utfärda examen till de som inte tillgodogjort sig hela sin utbildning. Det finns inga andra vägar till en examen än att bli godkänd i utbildningens samtliga kurser och moment, och det är av säkerhetsskäl. Det är dagens studenter som ska utbilda våra barn och ungdomar, ge vård och omsorg när vi blir sjuka och gamla, programmera våra självkörande bilar, förvalta våra pensionsfonder och analysera våra pandemitester, för att nämna några exempel. Examinerade studenter ska uppnå de uppsatta kraven inom respektive utbildning annars innebär det risker och urholkar kvaliteten på de yrken de utbildar sig till. Att inte upprätthålla dessa krav skulle under lång tid ge mycket allvarliga konsekvenser för hela samhället.

Åke Arvidsson, dekan vid Fakulteten för naturvetenskap

Pia Andersson, dekan vid Fakulteten för hälsovetenskap

Henrik Svensson, dekan vid Fakulteten för lärarutbildning

Kristina Genell, dekan vid Fakulteten för ekonomi

Annons
Annons
Annons
Annons