”Styret har nog inte förstått konsekvenserna”
Barn- och utbildningsförvaltningen är den verksamhet som får dra åt svångremmen hårdast utifrån hur besparingskraven ser ut i dagsläget.
– Vi har redan före semestern börjat arbeta med planeringsförutsättningarna eftersom vi har läsårsverksamhet. Redan då började vi titta på vakanta tjänster och vi har initialt informerat de fackliga om läget. Vi har även haft möten i vår strategiska ledningsgrupp för att ta fram underlag för vad som krävs för 2020 och 2021, vilka områden vi kan titta närmare på och därefter leverera underlag till politiken med förslag på effektiviseringar för budget i balans, säger Kenth Olsson, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.
Det handlar om mycket pengar, men det är fortfarande osäkert vilka siffror det landar i när ett slutligt budgetförslag ligger klart i höst, menar Daniél Tejera (L), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
– Tidigare år har vi fått viss kompensation när volymökningarna är konstaterade. Det är avsatt pengar som ska kompensera även nu, men hur det blir får vi se när budgeten väl sjösätts, säger Daniél Tejera.
Socialdemokraterna röstade nej till förslaget i juni. S efterlyste i stället en konsekvensanalys för hur besparingarna skulle slå, man ville se en omfördelning inom hela kommunförvaltningen för att säkra ekonomin för omsorgen och barn och utbildning.
– Jag tror inte styret riktigt har förstått konsekvenserna. Det blir kärnverksamheterna, skola, vård och omsorg som är huvuduppdraget i välfärden, som i det här förslaget får bära besparingarna, säger Ulrika Tollgren (S), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden
Hon menar att det dessutom saknas mer än 120 miljoner.
– Vi har inte fått ersättning för elevökningen för innevarande år. Det avsattes 25 miljoner i budgeten för 2019 som bland annat skulle gå till att inte behöva sänka elevpengen, men vi fick inget.
Tollgren betonar att ingen riskerar att bli arbetslös inom barn- och utbildningsförvaltningen.
– Personalen behövs och vi kommer att behöva fler behöriga lärare. Det vi riskerar är tätare grupper och klasser.