Annons

Låt fastighetsägarna få makt över va-nätet

Alliansens företrädare i Tekniska Nämnden ger den 5 oktober Martin Hallingström Skoglund (S) en åthutning för hans försök att väcka debatt kring VA-taxan. Jag, som själv har ansvar för både mitt vatten och mitt avlopp, finner frågan intressant, skriver Bo Thunell i Röetved.
Va-taxan • Publicerad 7 oktober 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Självkostnadspris gäller för va-taxan, men det är inte givet vilka kostnader som skall täckas. Politiska ambitioner kan leda till beslut som är väldigt kostnadsdrivande utan att ge något större mervärde för den enskilda fastighetsägaren, som genom va-taxan ändå tvingas betala.

De fastighetsägare som anslutit sig till va-nätet, frivilligt eller av tvång, har betalt anslutningsavgift och kan därmed betraktas som delägare av nätet. Det är ett stort företag de därmed äger, men deras inflytande över beslut som rör underhåll och utbyggnad är obefintligt. Det enda de vet är att de får betala räkningen, en räkning som fastställs ett år i taget och som har en tendens att bli allt större.

”Skulle VA-nätets delägare ha samtyckt till denna enorma överkapacitet om de hade haft inflytande över beslutet?”
Annons

Det nya reningsverket kommer att ha kapacitet för 160 000 invånare, trots att vi bara är 85 000 i kommunen varav cirka 8 000 hushåll har eget avlopp. Tillkommer dessutom ett antal mindre reningsverk runt om i kommunen. Skulle va-nätets delägare ha samtyckt till denna enorma överkapacitet om de hade haft inflytande över beslutet? De kommer ju att få betala räkningen för det. Och hur påverkar det nya badhuset ledningsnätet? Tillkommer kanske kostnader som inte täcks av badhusets anslutningsavgift, utan istället faller på övriga delägare av va-nätet?

Beslut rörande va-taxan fattas av politiker, som kan ha andra ambitioner än nätets ägare. Det är som bekant väldigt lätt att göra av med andras pengar. Jag menar att det är rimligt att va-nätets delägare har ett direkt inflytande över drift, underhåll och nyanläggningar i va-nätet. Det kan ske på olika sätt, genom att en särskild va-nämnd inrättas som styrs av representanter för fastighetsägarna, eller genom att ett kommunalt bolag inrättas, där bolagsstämma och bolagsstyrelse utses av va-nätets delägare, fastighetsägarna.

”Det börjar också bli dags att på allvar fundera på om det behövs ett nytt politiskt parti i Kristianstad.”

Med mindre än två år kvar till valet börjar det bli dags att fundera på sådana förändringar i den kommunala organisationen. Det börjar också bli dags att på allvar fundera på om det behövs ett nytt politiskt parti i Kristianstad. Ett parti som har rimlighet, måttfullhet och respekt som ledord för politiska beslut, och som inser att kommunen har en stor roll att spela i vår tids största problem, klimatförändringen. Ett pragmatiskt parti utan ideologiska låsningar. Undrar om det kan hinna uppstå?

Bo Thunell

Röetvedsbo

Annons
Annons
Annons
Annons