Från tre till tio miljoner – nu stoppas cykelväg genom byn
Trafikverket har tidigare sagt att några hastighetsdämpande åtgärder inte är aktuellt längs Axeltorpsvägen i Näsum, med hänvisning till den planerade gång- och cykelvägen som finns med i Region Skånes cykelvägsplan.
I underlaget som tidigare tagits fram står det att det inte upplevs trafiksäkert att cykla längs sträckan och att den nya gång- och cykelvägen tros vara klart någon gång mellan 2024-2026. Kostnaden beräknades då tre miljoner kronor. En kostnad som kommunen och Trafikverket skulle dela på.
”Det är ingen lång sträcka, men väldigt stora pengar. Det är inte aktuellt, absolut inte. Vi gör inget avtal. Det skulle rendera i fem miljoner kronor, och det är inte läge för det bara.”Stig Johansson (S)
När nu Region Skåne vill få besked om hur Bromölla ställer sig till att ta fram ett avtalsförlag för objektet väljer kommunen att backa. Skälet är att projektet enligt den senaste kalkylen beräknas kosta tio miljoner kronor, det vill säga sju miljoner mer än vad som tidigare sagts.
– Det är ingen lång sträcka, men väldigt stora pengar. Det är inte aktuellt, absolut inte. Vi gör inget avtal. Det skulle rendera i fem miljoner kronor, och det är inte läge för det bara, säger samhällsbyggnadsutskottets ordförande Stig Johansson (S).
Regionen håller på att se över finansieringsmodellen för cykelvägsplanen, som i dag går ut på att kommunerna står för 50 procent och staten för 50 procent av kostnaden. En förhoppning finns om att planen i framtiden ska vara helt statligt finansierad för att fler objekt ska bli klara.
”De är själv lite chockade över att den första kostnaden var tre miljoner och att det nu är tio miljoner kronor.”Farhad Asekzai, trafikingenjör
Bromölla skulle ha skrivit på ett avtal före den 30 juni för att projektet längs Axeltorpsvägen skulle prioriteras. Så blir det alltså inte.
– Jag vet inte varför det har blivit så oerhört mycket dyrare än man skissade först. Det är ju bara några hundra meter, säger Stig Johansson.
Bromölla kommuns trafikingenjör berättar att Trafikverket förklarat prisökningen med att man tidigare räknat lågt. Dessutom kan en tredjedel av den kalkylerade kostnaden kopplas till en vägplan, som visar hur byggnationen ska gå till och vilken mark som behöver tas i anspråk
– De är själv lite chockade över att den första kostnaden var tre miljoner och att det nu är tio miljoner kronor, säger Farhad Asekzai.