Annons

Sven, 49, missar alltid tåget – på grund av nya tidtabellen

Det tar Sven Hedberg, 49, runt fyra timmar och fyrtio minuter att pendla mellan Boalt och studierna i Malmö – sedan Skånetrafiken införde en ny tidtabell i december.
Ibland måste han övernatta i Malmö på grund av busstiderna som inte passar.
– Detta är inte alls bra men tyvärr finns det inte en enkel lösning på problemet, säger Kristian Ördell på Skånetrafiken.
Observera att texten publicerades 10 januari 2024.
Boalt/Osby • Publicerad 10 januari 2024 • Uppdaterad 28 mars 2024
Sven Hedberg, från Boalt, är missnöjd med tågtiderna från Osby station.Foto: Marcus Enochsson

Sven Hedberg läser gymnasielärarprogrammet vid Malmö Universitet. Målet är kunna undervisa i engelska och historia så småningom. Han bor i Boalt, och har pendlat till Malmö sedan ett och ett halvt år tillbaka, då han inledde sina studier.

Den 10 december lanserade Skånetrafiken en ny tidtabell som inneburit avsevärt förlängd restid och långa perioder av väntan på Osby station, berättar Sven Hedberg.

Annons

Enligt nu gällande tidtabell missar busslinje 539 mellan Lönsboda och Osby södergående Öresundståg mellan Osby och Malmö – med enstaka minuter. Exempelvis inkommer en buss från Boalt i Osby klockan 11.54, men tåget söderut avgår två minuter tidigare, klockan 11.52. Nästa tåg går en timme senare.

När tåget som Sven Hedberg brukar åka på kvällen, från Malmö, inkommer till Osby station har bussen mot Boalt precis avgått. Då måste han vänta en timme på stationen igen.

”Jag har mer än tre år kvar av min utbildning. Så det måste lösas illa kvickt, tyvärr!”
Sven Hedberg, pendlare

– Vi som pendlar med busslinjen 539 missar anslutningen på båda hållen. Det här innebär att pendlingen blir extremt svår att klara av. När vi har prov i Malmö till klockan 18 så kommer jag helt enkelt inte hem, säger Sven Hedberg.

Hur gör du då?

– Då måste jag fixa någon form av övernattning i Malmö.

Kommer du fortsätta pendla?

– Detta måste rättas till för att vi som bor längs 539:an ska klara det här. Jag har mer än tre år kvar av min utbildning. Så det måste lösas illa kvickt, tyvärr! Jag ser ju att det inte är lika mycket folk på bussarna längre för att folk måste hitta andra alternativ, konstaterar Sven Hedberg.

”Vi jobbar på att hitta en lösning” säger Kristian Ördell, presskommunikatör på Skånetrafiken.Foto: Skånetrafiken

Skånetrafiken vet om att förhållandet mellan buss och tåg ”inte blev bra” för linje 539, uppger presskommunikatören Kristian Ördell.

– Kunder har hört av sig och vi var medvetna om problemet när trafiken startade. Hittills har vi tre inrapporterade ärenden om passningen mellan buss och tåg. Vi beklagar verkligen att det blev på detta sätt och att våra kunder drabbas. Detta är inte alls bra men tyvärr finns det inte en enkel lösning på problemet.

Kristian Ördell påpekar att trafikplaneringen som ligger till grund för tidtabellerna är komplex. Målet är att så många som möjligt ska kunna resa med Skånetrafiken. När det gäller bussar till Osby stod valet mellan linje 545 (som går mellan Osby och Kristianstad) och linje 539 (mellan Lönsboda och Osby).

Annons

– Då valde vi att prioritera tågkopplingen med linje 545 eftersom denna linje har ett högre resande både till och från Osby än linje 539, förklarar Ördell.

Kan du säga något mer om hur det går till när ni lägger tidtabellerna?

– Tidtabellerna för tågen ska inte bara stämma med busstrafiken utan även med annan tågtrafik, till exempel mer långväga nationell tågtrafik och godstrafik, vilket vi inte har ansvar för. Detta gör att vi ibland hamnar i situationer där vi inte kan få till en optimal busstrafik.

Använder ni artificiell intelligens (AI) för att lösa de komplexa problem som kan uppstå i detta pussel med tåg- och busstider?

– Vad jag vet är det inte aktuellt med artificiell intelligens när det gäller trafikplanering. Men självklart finns det IT-verktyg för denna typ av planering.

Sven Hedberg menar att den nya tidtabellen innebär minskat resande med busslinje 539. Hur ser ni på det?

– Vårt mål är att öka resandet, där det finns en potential att göra det. Minskat resande är inget vi strävar efter, svarar Kristian Ördell.

I nuläget har Skånetrafiken ingen lösning på problemet som Sven Hedberg upplever.

– Men vi jobbar på att hitta en. Ibland måste man tyvärr inse att förutsättningarna inte alltid finns för att skapa en riktigt bra trafik. Men vi jobbar som sagt på att hitta en lösning, avslutar Kristian Ördell.

Här saknas innehåll

Marcus EnochssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons