Annons

Det här klagar patienterna på om sina vårdcentraler

Svårt att få komma fram och få tid, önskemål om att få träffa samma läkare, kunna lita på att remisserna går iväg, och få veta vem som ansvarar för vården. Det är några önskemål som patienterna har på sina vårdcentraler.
Skåne • Publicerad 21 november 2018 • Uppdaterad 22 november 2018
Många patienter är trötta på att sitta i telefonkö till vårdcentralerna.Foto: Hasse Holmberg / TT

Att bli sedd, hörd och respekterad. Och kunna ringa vilken vårdcentral som helst, samt få tider som är rimliga och följer vårdgarantin. Det är några önskemål som kommit fram när Region Skånes patientnämnd har gjort en analys av de över 1 150 synpunkter på vårdcentraler som kom in under första halvåret 2018. Till stor del handlar berättelserna om att patienter inte får tider eller vård i tid, dålig kontinuitet och löften om åtgärder som inte har följts.

”Efter att ha väntat i flera timmar och hamnat på nummer sju i kön bröts samtalet eftersom telefontiden var slut.” Kursiverade stycken är ur anmälningar till Patientnämnden.

Annons

En sammanfattning från patientnämnden visar att patienterna vill att det ska vara lätt att komma fram på telefon, eller via Vårdguiden 1177. Väntetiderna ska vara rimliga och följa vårdgarantin. Det ska vara möjligt att kontakta vilken vårdcentral som helst.

Besökarna vill också att vården hanterar remisser och recept som lovats på ett korrekt och säkert sätt, och att det ska vara tydligt om det är vårdcentralen eller specialistsjukvården som har ansvaret.

Patienterna vill träffa samma läkare, känna sig lyssnade på, få information om behandlingen och att vården gör uppföljningar som planerat. De vill också att det som står i journalen stämmer.

”Jag har läst min journal och sett att det står felaktiga uppgifter. Hur kan jag påverka att detta ändras?”

Nämnden skriver också att den som är orolig för sin hälsa blir ännu mer orolig när den inte kommer i kontakt med vårdcentralen, och uppmanar vården att se över hur de kan utveckla sin kommunikation.

Det påtalas också att tilliten till vården skadas när vårdgarantin inte uppfylls, eller när remisshanteringen blir fel. Flera patienter har berättat om att utlovade remisser inte har skickats, eller varit ofullständigt ifyllda. De har skickats till fel mottagare, eller kommer i retur och patienten har inte informerats. Detta leder också till många onödiga vårdkontakter.

”Jag fick besked på specialistmottagningen att remissen som skickats var ofullständig och måste kompletteras. Jag blev så arg då utredningen därmed fördröjs.”

Det finns också problem med olika intyg. Sådana har varit ofullständiga, och patienter får ekonomiska problem när de inte kommer vidare i sjukskrivningsprocessen.

”Försäkringskassan kräver att min läkare kompletterar intyget men varken jag eller handläggaren får tag på läkaren. Nu får jag inga pengar. Hur ska jag då klara mig?”

Ett annat bekymmer har patienter som upplever att de själva måste samordna sin vård, att de bollas runt mellan olika vårdgivare som inte tar ansvar för deras problem. De känner sig utlämnade när informationen inte är tydlig med vem som ansvarar för vad.

Annons

Dock har flera vårdcentraler också rapporterat att de inkomna berättelserna gjort nytta. De har sett över sina rutiner, vidareutbildat medarbetare, och även blivit bättre på att skriva avvikelser eller Lex Maria-anmäla när något har gått fel.

Nedan kan du läsa fler händelser som patienter rapporterat in:

Jag kunde inte välja att bli uppringd utan fick sitta kvar i telefonkön.”

”Jag knappade in mitt telefonnummer men när jag blev uppringd var tiderna slut. Jag uppmanades att ringa tillbaka imorgon klockan åtta. "

”När jag ringde i dag sade en telefonröst att det var 30 personer före i kön.”

”När jag väl kom fram var tiderna slut och jag hänvisades att ringa igen imorgon.”

”Så bra det skulle vara om jag kunde boka tid via 1177 och ge förslag på tider som passar mig.”

”Jag pluggar i Lund. När jag kontaktade vårdcentralen nekades jag tid för att jag inte var skriven här.”

”Onkologen har informerat mig om att jag kan ta mina blodprover på vårdcentralen. Jag nekades detta med hänvisning till resursbrist.”

”Jag ville lista mig på vårdcentralen med fick svar att jag var tvungen att vänta tre månader.”

Annons

”Efter en operation fick jag information om att jag kunde gå till vilken vårdcentral som helst, när såret skulle läggas om. När jag försökte boka en tid sade sköterskan att jag var tvungen att vara listad där för att få vård.”

”Jag sökte vård på en vårdcentral. Personalen sa att de enbart tog emot olistade patienter med akuta besvär, såsom andningsbesvär och dylikt. Eftersom jag har läst på 1177: s hemsida om att man som patient får söka vård var man vill, om man anser sig vara i behov av det, undrar jag vad som gäller.”

”Jag undrar varför jag måste svara på alla dessa frågor för att få tid till doktorn.”

”För att få en tid till läkare måste jag överdriva mina besvär och verkligen stå på mig.”

”När jag försöker få en tid till läkare upplever jag att sjuksköterskan inte tar mina symtom på allvar.”

”Jag drar mig för att kontakta vårdcentralen efter som jag tidigare upplevt att jag inte blivit lyssnad på.”

”På grund av funktionsnedsättning kan jag inte hastigt ge mig i väg för en akut läkartid. Ändå hänvisas jag att ringa klockan åtta på morgonen för att få en akut tid. Detta oroar mig mycket.”

”Ingen av de erbjudna tiderna passar mig. Ska jag behöva ta semester för att få träffa läkare?”

”Jag har väntat på tid till läkare i fyra månader. Jag undrar om vårdgarantin gäller här.”

”Jag har ringt dagligen under en vecka men har varje gång informerats om att läkartiderna är slut för dagen och får återkomma nästkommande dag.”

Annons

”Då läkartiderna var slut för dagen hänvisades jag att söka vård för mitt barn på akuten eller kvälls- och helgmottagningen. Sjuksköterskan sa att det var som ett lotteri om man fick en tid till läkare på vårdcentralen. Jag blev arg och upprörd.”

”Jag är sjukskriven sedan en längre tid. När jag hela tiden får träffa nya läkare påverkar det dialogen med Försäkringskassan. Jag upplever att jag får hålla i alla trådar själv.”

”Jag sökte doktor flera gånger utan att få hjälp med vidare utredning. Det dröjde ett år innan jag slutligen fick en diagnos. Jag upplevde att jag inte blev lyssnad på.”

”Jag sa att jag var orolig för att det skulle kunna vara cancer men min läkare tog det inte på allvar. Det visade sig senare att jag faktiskt drabbats av cancer.”

”Jag har ont i ryggen dygnet runt på grund av diskbråck. När jag pratade med min läkare om behovet av smärtlindrande läkemedel hänvisade han till Alvedon. Om det inte räckte skulle han skicka remiss till psykolog. Jag är mycket ledsen över att tvingas leva med ständiga smärtor och inte få den hjälp jag behöver.”

”Jag sökte för värk i leder och upplevde att läkaren inte tog mina symtom på allvar utan hänvisade till min bakgrund med psykisk ohälsa och den medicinering jag redan har.”

”Efter att jag själv slutat ta medicinen mår jag bättre.”

”Min far är dement och strokesjuk. Han fick inte hjälp med blodtryckskontroll av personalen utan hänvisades till att själv kontrollera det i provtagningsrum utan personal.”

”När jag efter läkarbesöket läste min journal såg jag att mycket av det jag berättat inte fanns med i besöksanteckningen. Jag är besviken för läkaren har inte lyssnat på mig.”

”Jag behöver underlag till Försäkringskassan för sjukskrivning men hänvisas av vårdcentralen till sjukhuset och vice versa.”

Annons

”Jag har fått en remiss till sjukhuset men inte fått någon tid där. Nu vill min läkare inte ta ansvar för min läkemedelsbehandling och hänvisar till sjukhusets specialistläkare. Vem ska hjälpa mig?”

”När min urinkateter ska bytas måste jag först hämta material på urologmottagningen och därefter få den bytt på vårdcentralen. Måste det vara så omständligt? Och var ska jag vända mig om jag får problem när vårdcentralen är stängd? Jag får inget besked.”

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons