Annons

Bättre sommar än väntat på CSK

Fler öppna vårdplatser i år minskade trycket. Det har gjort att sommaren på CSK beskrivs som en av de bättre – inte minst då den befarade pandemin kom av sig. Men för personalen har perioden varit tuff.
Kristianstad • Publicerad 21 augusti 2020 • Uppdaterad 22 augusti 2020
Med 230 istället för 200 öppna vårdplatser har överbeläggningarna minskat markant den här sommaren.Foto: Tom Wall

Den här sommaren hade CSK omkring 230 vårdpatser, mot 200 i fjol. Det har bland annat inneburit att man haft få överbeläggningar, i princip två per månad, jämfört med tidigare år.

– Vårdplatssituationen har varit klart hanterbar. Vi har haft några överbeläggningar vissa perioder, men i det stora hela har det inte varit några problem, säger sjukhuschefen Johan Cosmo.

Annons

– Det pågår just nu en utvärdering av sommaren, men min bild är att det varit fullt hanterbart, även om det varit enstaka dagar det varit mer arbetsamt.

Sjukhuschefen Johan Cosmo införde max 4 fyra veckors semester även för ledning och administrativ personal, så att det var lika för alla på CSK.Foto: Bosse Nilsson

Personalen har som vanligt haft det tufft, och fått svårt att kunna få semester exakt när de ville ha. Däremot har alla kunnat få fyra veckors semester om de ville. Men det var också maxgränsen, och sjukhusledningen införde att denna gräns skulle gälla alla, även administrativ personal.

Det har också varit svårt att rekrytera till alla lediga platser under sommaren, och kraven på att vara hemma så fort man har symtom för covid påverkar också.

– Vi kunde inte rekrytera medarbetare i den utsträckning som vi ville. Framför allt specialistsjuksköterskor till akuten, intensivvården och förlossningen. Där har vi i stället behövt ta in hyrpersonal, eller att personal tagit extra pass. Vi har också vårdmedarbetare som jobbar administrativt, som gått in i vården, säger Johan Cosmo.

Akuten har haft en tuffare situation under sommaren.Foto: Johan Nilsson/TT

På bland annat akuten innebär detta att det varit extra tufft, enligt fackliga företrädare.

– Vissa delar på CSK har fungerat väldigt bra under sommaren, andra har varit mer ansträngda. Som akuten, där har de haft en annorlunda och hårdare belastning. De har behövt ändra sitt arbetssätt, det har varit tufft, man har jobbat på olika lösningar. Men arbetsgivaren har tagit till sig av det vi sagt, och gjort vissa förändringar inför hösten för att få det bättre, säger Camilla Hindorf, huvudskyddsombud på CSK för Vårdförbundet.

Även facken ska nu göra en utvärdering över hur sommaren har varit i vården.

Här saknas innehåll

Patrik Holmberg (C), ordförande för sjukhusstyrelsen Kristianstad, säger att han är nöjd med hur CSK har skött sig och att han fått otroligt lite signaler om kritik mot CSK.

– Jag vet att sommaren varit jättetuff för personalen, men alla har gjort ett fantastiskt gott arbete. Det är sådant som även bidrar till CSK får högsta betyg bland sjuksköterskestudenter för sin verksamhetsförlagda utbildning, säger Holmberg.

Han konstaterar också att trots covid-krisen har en del köer faktiskt minskat.

Annons

– I juli 2019 var det 4 273 patienter som väntade på besök eller behandling hos specialist. I juli i år var det 3 800. Det är en 15-procentig minskning. 1 000 av dessa har väntat över vårdgarantins tidsgräns (90 dagar), i princip gäller detta bara inom ögon och öron-näsa-hals där det är personalbrist.

Eftersom planerade operationer ställdes in under våren har köerna till operation ökat. (Arkivbild.)Foto: Tommy Svensson

Däremot har operationsköerna ökat. I juli i fjol var det 1 281 som väntade på operation, nu är det 1 515, det vill säga 250 ytterligare. Av dessa har 908 väntat i mer än 90 dagar, det vill säga över vårdgarantins tid om 90 dagar.

Den kortare kön beror på att inflödet av remisser till bedömning har varit betydligt mindre under våren, på grund av coronan:

– Det bidrar till att vi idag har färre väntande än för ett år sedan till mottagning. Till operation är läget inte likadant. De neddragningar vi gjorde i våras av elektiva (planerade) operationer har medfört att köerna fyllts på i Kristianstad och Hässleholm, säger Johan Cosmo.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons