Ilska i byn när järnvägsövergång stängdes utan förvarning
På tisdagsmorgonen när Camilla Bengtsson tog sig till jobbet på Rörtjänst i Fjälkinge AB var allt som vanligt. Någon timme senare hörde en av de anställda av sig. Han kunde inte längre ta sig över järnvägen till Steglitsvägen där Rörtjänst ligger.
Det visade sig att Trafikverket stängt av Kumlevägen vid järnvägsövergången för att kunna arbeta med vägen i två veckor, först mellan rondellen och järnvägsövergången, sedan från järnvägen fram till Monopolvägen.
– Jag förstår att man måste stänga men man kan väl göra arbetet på natten?, säger Camilla Bengtsson som ansvarar för kontoret och butiken på Rörtjänst i Fjälkinge AB.
”Nu får vi köra till Kiaby och sedan till Bäckaskog. Det tar minst en kvart extra. Det är inte den typ av väg där man far fram heller”Camilla Bengtsson, Rörtjänst i Fjälkinge AB
Hon hade förstått om det var begränsad framkomlighet medan Trafikverket arbetar, men att stänga järnvägsövergången helt och hållet tycker hon är obegripligt.
– Nu får vi köra till Kiaby och sedan till Bäckaskog. Det tar minst en kvart extra. Det är inte den typ av väg där man far fram heller.
Camilla Bengtsson tycker också att de berörda borde ha informerats i förväg.
– Hade vi vetat om det, så hade vi kunnat planera och göra ett lager på andra sidan vägen hos grossisten. Vi hade också gått ut till kunderna och informerat.
Även Jonas Elnefur i Fjälkinge Byfrämjare tycker att invånarna borde fått veta tidigare att vägen skulle stängas av.
– Norr om järnvägen ligger en hel del företag och omkring hundra hushåll som nu blir avskurna från skola, dagis och att komma ut till E22. Att Trafikverket behöver jobba med vägen kan man väl förstå, men vi vill ha information i förväg och förstå varför de gör detta, säger han.
Enligt projektledaren Zubair Haya på Trafikverket ska vägen vara avstängd i två veckor. Ny gång- och cykelväg ska anläggas, väg 2073 mot Kiaby ska förbättras och dessutom byter Trafikverket ut dricksvatten- och spillvattenledningar åt Kristianstads kommun, så att kommunen inte behöver riva upp vägen igen senare.
Den nya cykelvägen hade Trafikverket kunnat anlägga utan att stänga av vägen, men ledningsarbetet gör att de behöver kunna jobba med hela vägen på en gång.
– Ledningarna är på så stort djup att det blir stora schaktgropar i vägen och då kan vi inte ha den öppen och släppa förbi trafik, säger Zubair Haya.
Han förklarar också att ledningarna är så gamla att det är osäkert exakt var de ligger och då måste de gräva djupare gropar för att hitta ledningarna.
Osäkerheten kring ledningarna är orsaken till att Trafikverket inte informerat i förväg som man brukar.
– I efterhand kunde vi ha informerat om det. Vi visste att kommunen ville att vi skulle byta ledningarna, men vi kände inte till omfattningen av arbetet. I vanliga fall ska omledningsskyltarna vara uppe en vecka i förväg, men det här får anses vara en akut åtgärd, säger Zubair Haya som hoppas att två veckor ska räcka för att bli färdiga.
Vägar byggs om i Fjälkinge
Vad: En ny gång- och cykelväg byggs från Fjälkinge mot Bäckaskog. Samtidigt byts vatten- och avloppsledningar. Även övergångsställen byggs om och belysningsstolpar i östra Fjälkinge har bytts ut.
När: Arbetet startade i november 2020. Väntas avslutas i sommar.
Var: Gamla vägen är nästan klar, ska bara asfalteras. Nu arbetar Trafikverket med Kiabyvägen från rondellen och norrut.
Källa: Trafikverket