Annons

Bara var tionde säte används

Passagerarna har flytt från Skånetrafiken som blöder fem miljoner kronor om dagen. Den senaste räkningen visade att bara vart tionde säte på Öresundstågen användes.
Kristianstad • Publicerad 20 april 2020
I snitt används bara tio procent av sätena på Öresundstågen, visade senaste räkningen från Skånetrafiken.
I snitt används bara tio procent av sätena på Öresundstågen, visade senaste räkningen från Skånetrafiken.Foto: Tomas Löwemo

Under coronapandemin har Skånetrafiken märkt stora skillnader. Många resenärer har övergett kollektivtrafiken, av rädsla för att smittas. Men även ett historiskt lågt oljepris och därmed sänkta bränslekostnader för privatbilister spelar roll, samt det faktum att fler jobbar på distans och slipper pendla.

– Ekonomiskt så tappar vi fem miljoner kronor om dagen. Och vi tror att det här är en nivå vi kommer att ligga på ganska länge. Vi ser att vi tappat mellan 40-60 procent av resorna, det är ganska tomt på bussarna och det är inte trångt på tågen, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden som styr över Skånetrafiken.

Här saknas innehåll

Annons

– Vi har också sett att många inte förnyar sina månadskort. Det var en anledning till att vi införde de här nya sjudagarskorten, Det är många som inte vet vad som ska hända från en vecka till en annan, men sju dagar kan man kanske lösa kort för, säger hon.

Samtidigt har Skånetrafiken genomfört en undersökning för att se hur det ser ut med trängseln ombord på tåg och bussar. En orsak är att Folkhälsomyndigheten sagt det inte är acceptabelt att dra ner på turerna om det medför trängsel. Samtidigt vill inte kollektivtrafikbolagen åka runt med tomma bussar, utan drar ner på turer. Skånetrafiken har bland annat bestämt att minska på utbudet i Lund, Hässleholm och Helsingborg.

Skånetrafiken har blivit av med över hälften av passagerarna och blöder nu fem miljoner kronor om dagen.
Skånetrafiken har blivit av med över hälften av passagerarna och blöder nu fem miljoner kronor om dagen.Foto: Bosse Nilsson

Förra veckan fick biljettkontrollanter i uppdrag att ta reda på hur det såg ut ombord. Det visade på mycket låg andel upptagna säten. Högst beläggning var det på stadsbussarna, med cirka 17 procent upptagna säten. På regionbussarna var det 15 procent, och på Pågatågen 16 procent. Lägst andel var det på Öresundstågen. I snitt användes bara vart tionde säte där.

Hur kommer det här att påverka Skånetrafiken när budgeten knappast kan hållas?

– Vi har bett vår förvaltning att noggrant markera vad som är kopplat till coronan, så att vi vid årsskiftet lätt kan se vilka merkostnader eller tapp vi haft på grund av detta. Staten har ju sagt att den ska kompensera kommuner och landsting, även om vi inte vet exakt hur det faller ut, säger Carina Zachau.

Carina Zachau (M) är ordförande för kollektivtrafiknämnden i Skåne.
Carina Zachau (M) är ordförande för kollektivtrafiknämnden i Skåne.Foto: ARNE FORSELL

Planerar ni att dra ner mer trafik?

– Vi har ju dragit ner även på vissa Pågatåg. Dock inte i peaktid, man ska kunna ta sig till sina jobb. Men vi ser över även andra orter, men exakt vilka är oklart.

Det kommer också att leda till olika förhandlingar med bussbolag, som har avtal om att köra med Skånetrafiken och får ersättning för detta.

– Vi vill inte dra undan benen för bussföretagen eller agera på ett oschysst sätt, vi gör detta gemensamt och försöker hitta lösningar. Men det är lite olika hur de reagerar. Några inser hur det ser ut och att de kommer att tappa ganska mycket om de inte får några resande. Andra är inte villiga att ta den förhandlingen än.

Mitt i krisen har Skånetrafiken också märkt nya resmönster, som ibland överraskat.

Annons

– Vi har en buss som bara går på helgerna mellan Malmö och Torup. Plötsligt upptäcktes att den bussen var alldeles full. Ett kommunalråd i Svedala uppmärksammade oss på det och vi kunde sätta in extrabussar, för att undvika trängsel ombord.

I Torup finns nämligen Bokskogen, ett populärt utflyktsmål för stadsbor. Det har blivit än mer populärt nu när många vill ut i naturen.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons