Annons

Mer kritik mot badhusupphandlingen

Det är inte bara Malmstens som är kritiska mot hur upphandlingen av delar till nya badhuset gått till. En leverantör av drunkningslarm känner sig också förfördelad.
Kristianstad • Publicerad 7 juli 2020
Skiss över hur nya badhuset vid Näsby ska se ut.
Skiss över hur nya badhuset vid Näsby ska se ut.Foto: We Group

Det är företaget Poseidon i Sverige, som är återförsäljare av ett världsledande system för drunkningslarm. Ansvariga på företaget har reagerat efter Malmstens kritik om rutschkanor, där de känner sig förfördelade.

”Vi är av samma uppfattning vad gäller upphandlingen av drunkningslarm tidigare i år, där Ö Vattenkvalité till slut vann anbudet. Detta trots badhusgruppens vetskap om att det finns ekonomiska intressen mellan We Group som är djupt involverat i projektet och Ö Vattenkvalité. I tillägg till detta har vi också uttryckt vår förvåning att kommunen upphandlar produkter för miljonbelopp av ett företag som saknar kreditvärdighet och inte har några anställda”, skriver Poseidon till kommunen.

Annons

I de anbudsunderlag som kom in, och som Poseidon begärt ut, framgår bara totalsummorna för upphandlingen. De övriga uppgifterna i offerterna har sekretessbelagts, då en anbudsgivare anser att anbuden innehåller affärsmässigt känslig information som kan skada bolaget om innehållet röjs. Men av slutsummorna framgår att Poseidons anbud var på 3,2 miljoner, Vattenkvalités på 3 miljoner och Swimeye var på 2 miljoner.

Kommunen har även svarat med att det är Peab som sköter upphandlingen, och att kommunen därmed inte har tillgång till alla underlag som hör till processen.

Badhusbygget pågår för fullt på Näsby.
Badhusbygget pågår för fullt på Näsby.Foto: Mikael Persson

Ett svar som lämnar många frågor obesvarade, anser Poseidon i ny skrivelse och ställer flera nya frågor. Däribland hur det vinnande anbudets kameror ska kunna användas i den höj- och sänkbara bassängen, där det finns ett krav om 3 millimeters tolerans, medan Vattenkvalités kameror bygger ut 8 millimeter från väggen.

Poseidon ifrågasätter också hur företag som inte lämnat in kompletta anbud kunnat vara med i upphandlingen, och hur dessa kunnat utvärderas rättvist. Det vill också veta varför Bravida står med som anbudsgivare tillsammans med de två andra konkurrenterna, när Bravida inte lämnat gemensamma anbud med dessa företag.

”En produkt som ett drunkningslarm är en långsiktig installation vilket innebär att man ska leva med leverantören över tid. Hur säkerställer man detta när man handlar från ett bolag som saknar kreditvärdighet och inte haft några anställda sedan 2016?” är ännu en fråga.

Skiss över hur det är tänkt att se ut vid nya badhuset.
Skiss över hur det är tänkt att se ut vid nya badhuset.Foto: We Group

Poseidon nöjer sig heller inte med förklaringen om att det är Peab som sköter upphandlingen. ”Peab har hela tiden varit tydliga med att det är kommunen som väljer vilken leverantör de ska handla upp. Det verkar som om kommunen bortsett från likabehandlingsprincipen och skyddar sig bakom Peab som är upphandlande part”, avslutas brevet.

Företaget har inte velat kommentera innehållet i brevet till Kristianstadsbladet. Kommunen avvaktar med att svara tills de fått in alla underlag och projektorganisationen åter är på plats efter sommarsemestern.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons