Mer kritik mot badhusupphandlingen
Det är företaget Poseidon i Sverige, som är återförsäljare av ett världsledande system för drunkningslarm. Ansvariga på företaget har reagerat efter Malmstens kritik om rutschkanor, där de känner sig förfördelade.
”Vi är av samma uppfattning vad gäller upphandlingen av drunkningslarm tidigare i år, där Ö Vattenkvalité till slut vann anbudet. Detta trots badhusgruppens vetskap om att det finns ekonomiska intressen mellan We Group som är djupt involverat i projektet och Ö Vattenkvalité. I tillägg till detta har vi också uttryckt vår förvåning att kommunen upphandlar produkter för miljonbelopp av ett företag som saknar kreditvärdighet och inte har några anställda”, skriver Poseidon till kommunen.
I de anbudsunderlag som kom in, och som Poseidon begärt ut, framgår bara totalsummorna för upphandlingen. De övriga uppgifterna i offerterna har sekretessbelagts, då en anbudsgivare anser att anbuden innehåller affärsmässigt känslig information som kan skada bolaget om innehållet röjs. Men av slutsummorna framgår att Poseidons anbud var på 3,2 miljoner, Vattenkvalités på 3 miljoner och Swimeye var på 2 miljoner.
Kommunen har även svarat med att det är Peab som sköter upphandlingen, och att kommunen därmed inte har tillgång till alla underlag som hör till processen.
Ett svar som lämnar många frågor obesvarade, anser Poseidon i ny skrivelse och ställer flera nya frågor. Däribland hur det vinnande anbudets kameror ska kunna användas i den höj- och sänkbara bassängen, där det finns ett krav om 3 millimeters tolerans, medan Vattenkvalités kameror bygger ut 8 millimeter från väggen.
Poseidon ifrågasätter också hur företag som inte lämnat in kompletta anbud kunnat vara med i upphandlingen, och hur dessa kunnat utvärderas rättvist. Det vill också veta varför Bravida står med som anbudsgivare tillsammans med de två andra konkurrenterna, när Bravida inte lämnat gemensamma anbud med dessa företag.
”En produkt som ett drunkningslarm är en långsiktig installation vilket innebär att man ska leva med leverantören över tid. Hur säkerställer man detta när man handlar från ett bolag som saknar kreditvärdighet och inte haft några anställda sedan 2016?” är ännu en fråga.
Poseidon nöjer sig heller inte med förklaringen om att det är Peab som sköter upphandlingen. ”Peab har hela tiden varit tydliga med att det är kommunen som väljer vilken leverantör de ska handla upp. Det verkar som om kommunen bortsett från likabehandlingsprincipen och skyddar sig bakom Peab som är upphandlande part”, avslutas brevet.
Företaget har inte velat kommentera innehållet i brevet till Kristianstadsbladet. Kommunen avvaktar med att svara tills de fått in alla underlag och projektorganisationen åter är på plats efter sommarsemestern.