Annons

Politiker rasar mot kundcenterbeslut

Politikerna i kollektivtrafiknämnden fick inte veta att kundcenter ska läggas ner. Nu rasar flera ur oppositionen, och Miljöpartiet har lagt ett förslag om att ärendet ska utredas och upp på den politiska dagordningen.
Kristianstad • Publicerad 2 oktober 2020
Under onsdagen meddelade Skånetrafiken att de tänker stänga kundcenter i Kristianstad under våren.
Under onsdagen meddelade Skånetrafiken att de tänker stänga kundcenter i Kristianstad under våren.Foto: Emilia Stålhammar

Politikerna i kollektivtrafiknämnden fick inte veta något om stängningen av kundcenter, förrän en halvtimme innan meddelandet gick ut. Något som ledamoten Kami Petersen (MP) har reagerat starkt emot.

– Det är inte klart var beslutet kommer ifrån, det är inget vi har hört om tidigare. Och det som anges är att man har minskat antalet besökande i kundcenter. Men jag anser att det behövs bättre underlag, inte minst med tanke på att man mätt mitt under en coronapandemi.

Annons

– Då har vi en extrem händelse där resandet gått ner, och det gäller främst den här gruppen som inte använder appar och som stannat hemma. Det är självklart att det inte är efterfrågan just nu, men vi hoppas kunna ha det på sikt och då vill det till att inga kundcenter blir nedlagda.

Han och partiet har lagt ett initiativärende i nämnden där de kräver att Alliansen öppet redovisar vad som ligger bakom Skånetrafikens beslut. Det ärendet ska nu beredas och tas upp på nästa möte.

– Det här ska upp till politisk beslutsnivå. Att halvera antalet kundcenter är ingen liten grej som en förvaltning kan göra, det påverkar Skånetrafikens servicenivå, säger Kami Petersen.

Biljettombud, appar och de nya automaterna ska lösa kundernas behov, anser Skånetrafiken.
Biljettombud, appar och de nya automaterna ska lösa kundernas behov, anser Skånetrafiken.Foto: Emilia Stålhammar

Johan Wifralius (SD) har motsvarande tankegångar. De la ett liknande initiativärende:

– Vi vill lyfta det till den politiska dagordningen. Att behöva läsa om det i ett meddelande är prekärt. Vi ser allvarligt på att man skär ner och vi vill ha kvar kundcentren. De är viktiga, framför allt för äldre och funktionshindrade som är beroende av servicen. Dessutom vill vi se beslutsunderlagen.

Hur kommer det sig att tjänstemännen kan ta ett sådant beslut?

– Jag blev lätt förstummad över att det skedde. Det är inte arbetsgången, särskilt inte om vi i politiken har en annan inriktning, vilket vi verkar ha. Det ska inte bli något tjänstemannastyre.

Att lägga ner kundcenter i Kristianstad och Lund vållar nu politisk strid, inte minst för att det är ett tjänstemannabeslut och inte nämnden som fått avgöra.
Att lägga ner kundcenter i Kristianstad och Lund vållar nu politisk strid, inte minst för att det är ett tjänstemannabeslut och inte nämnden som fått avgöra.Foto: Emilia Stålhammar

Andreas Schönström (S) är också upprörd över beslutet.

– När sådana här beslut tas borde de tas av nämnden, det ska vara politiska beslut bakom det, oavsett om man vill behålla eller inte. Vi vill också ha ett beslutsunderlag för att kunna ta ställning.

Peter Johansson (M), ordförande i kommunstyrelsen för Kristianstad, fick veta om beslutet en halvtimme innan det kom ut i media.

Annons

– Vi tycker nog att man borde kommunicerat detta tidigare. Men vad jag hört ska kundcenter ersättas av ett ombud med fullsortiment, på det viset har de kanske inte släppt allt här.

– Vi ska ha ett möte den 16 oktober med ansvariga för Skånetrafiken och nämnden. Då har vi krävt en fullständig redovisning, om hur de tänkt och hur det ska fungera. Efter det kanske jag har fler synpunkter.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons