Annons

Trafiksituationen på Härlöv är rena härdsmältan

Det är med risk för livet man rör sig på Härlövsområdet utan bil och trafiksituationen har accelererat till rena härdsmältan. Men detta är inte ett resultat av entreprenörens konkurs utan en dålig idé som verkställts på ett uselt sätt.
Vägarbeten • Publicerad 27 november 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”I Kristianstadsbladet kan vi nu läsa att entreprenören gått i konkurs och bygget står still på obestämd tid.”
”I Kristianstadsbladet kan vi nu läsa att entreprenören gått i konkurs och bygget står still på obestämd tid.”Foto: Lasse Ottosson

Trafiksituationen på Långebrogatan vid Härlöv har accelererat från dålig till härdsmälta. I Kristianstadsbladet kan vi nu läsa att entreprenören gått i konkurs och bygget står still på obestämd tid. Det är en mycket olycklig situation, vem som helst förstå det. Däremot är trafiksituationen i området inte ett resultat av entreprenörens konkurs utan ett resultat av en dålig idé som verkställts på ett uselt sätt.

Efter påtryckningar från Handelsföreningen Kristianstad Väst har Kristianstad kommunledningskontor beordrat ökning av kapaciteten för biltrafiken i området. För pengar som övriga trafikslag bara kan drömma om börjar man en dubblering av kapaciteten för biltrafiken.

Annons

Samtidigt förstår alla gående och cyklister att, oavsett utformning, kommer de få sämre förutsättningar när biltrafiken ökas och dess framkomlighet förbättras. Det ena sker alltid på den andras bekostnad.

Kapacitetsökningen är också helt emot etablerad vetenskap, det finns många bra studier på området som visar på att ökning av kapaciteten ofrånkomligt leder till ökad trafik som korkar igen den nya lösningen inom ett till två år, vanligen. Därför är det en dålig idé i grunden.

Vidare är verkställandet under all kritik. Man kan även som lekman förstå att en stor ombyggnad aldrig kommer att gå smärtfritt, en del framkomlighetsproblem kommer alla att få räkna med. Här har man dock från början haft ett halvdant gång- och cykelvägnät som man under projektet styckat upp och hackat ner till oigenkännlighet, övergångar har stängts tvärt och omledningar saknats.

Den mörka årstiden har accelererat problematiken där man som oskyddad trafikant inte har en aning om vart man ska ta vägen i mörkret.

”Är det ens lagligt ur tillgänglighetssynpunkt att stänga hela områden och stråk i kommunen för dess medborgare?”

I praktiken har det nu lett till att gång- och cykeltrafikanter inte alls kan ta sig fram i området, vilket även Johnny Myrberg påpekar i sin insändare 20 november. Det är med risk för livet man rör sig i området utan bil. Är det ens lagligt ur tillgänglighetssynpunkt att stänga hela områden och stråk i kommunen för dess medborgare?

Handelsföreningen, Kommunledningskontoret och Tekniska förvaltningen behöver sätta sig ner och diskutera vilket sorts område man vill ha på sikt.

Är det ett bildike som korkar igen år efter år, oavsett ombyggnader eller kan det finnas andra alternativ som exempelvis låta den nya filen bli en bussfil och satsa på ett gent och tryggt gång- och cykelvägnät i området?

Bjuder härmed öppet in ordförande Andreas Nilsson för Handelsföreningen Väst, kommundirektör Anders Johansson samt Tekniska förvaltningens Jimmy Källström till en träff på plats en vanlig mörk vardagseftermiddag när trafiken är tät.

Ta med cyklar så navigerar vi tillsammans genom området i fyra olika typfall och tittar på vilka problem som ombyggnaden medför, oavsett entreprenörskonkurs eller om ombyggnaden är färdigställd eller inte.

För alla våra medlemmars skull

Annons

Tomas Stanislawski, Cykelfrämjandet Kristianstad

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons