Annons

Det här klagar patienterna på i vården

Synpunkter på undersökningar, dålig information samt långa väntetider och vårdgaranti som inte uppfylls. Det är några av de vanligaste klagomålen från patienter i Skåne till patientnämnden.
Kristianstad • Publicerad 5 mars 2019

Sedan 2018 gäller en ny regel för klagomål i vården. I stället för att anmäla till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) ska man som patient ta kontakt med den klinik eller avdelning man är missnöjd med. Man kan även vända sig till patientnämnden i länet om man vill ha mer hjälp, exempelvis anser att man inte fått svar eller inte är nöjd med svaret.

Trots lagändringen har andelen anmälda ärenden till patientnämnden under 2018 minskat med 11 procent, till 5 810 fall över hela Skåne.

Annons

Det som anmäls mest, i 44 procent av fallen, rör somatisk specialistvård. Det handlar om vård på sjukhus av olika specialister eller kliniker.

Näst mest anmält är primärvård, 36 procent. Dit hör vårdcentraler, ungdomsmottagningar, barnmorskemottagningar, BVC och liknande.

Trea på klagomålslistan hamnar psykiatrisk specialistvård, med 11 procent.

Övrigt hamnar fyra på 6 procent. Här handlar det bland annat om vårdval, externa vårdgivare och Skånetrafikens sjukresor.

Tandvården hamnar sist med 3 procent av anmälningarna. Här handlar det ofta om klagomål på behandlingar eller synpunkter på dessa. 17 procent av de som klagade på tandvården hade synpunkter på priserna.

För de övriga verksamheterna är de vanligaste klagomålen ”vård och behandling”. Det rör sig om synpunkter på undersökningar, och på läkemedelsförskrivning.

Mellan en fjärdedel och en femtedel av de som klagar på vården är kritiska mot kommunikationen. Det gäller bemötande, involvering/delaktighet eller brister i informationsöverföringen.

Ytterligare 17-22 procent klagar över tillgänglighet och organisation. Det rör sig om långa väntetider, långa köer för att få vård, och kritik mot att vårdgarantin inte uppfylls. Inom primärvården är det en stor andel som anser att det är svårt att komma fram på telefon.

58 procent av de som klagar är kvinnor, 42 procent män. De ålderskategorier som främst kontaktar patientnämnden är mellan 40 och 79 år.

Patientnämnden uppger att de kontaktat vårdgivarna i en tredjedel av fallen, och att de flesta som kontaktat dem var nöjda med detta. Nämnden säger också i sin årsrapport att klagomålen leder till förbättringar. Verksamheterna gör ofta förändringar, exempelvis med tydligare journalföring, ser över rutinerna för information före och efter behandling. En läkare uppger också att patienter som har beroendeframkallande läkemedel ska få bättre och tydligare information.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons