Annons

Nya journalister anställs i storsatsning

Gota Media-koncernen, där Kristianstadsbladet ingår, satsar på fler och kunnigare journalister de närmaste åren. I pengar räknat totalt 40 miljoner kronor och 25 nya journalisttjänster.
”Väldigt, väldigt roligt”, säger Kristianstadsbladets chefredaktör Jörgen Svensson.
Kristianstad • Publicerad 18 februari 2021
Hur många som kommer att anställas i Kristianstad är oklart. ”Vi får inventera vilka behov vi har och vilka kunskapsluckor som finns”, säger Jörgen Svensson, Kristianstadsbladets chefredaktör.
Hur många som kommer att anställas i Kristianstad är oklart. ”Vi får inventera vilka behov vi har och vilka kunskapsluckor som finns”, säger Jörgen Svensson, Kristianstadsbladets chefredaktör.Foto: Lasse Ottosson

Omvärlden förändras snabbt. För att hänga med både kunskapsmässigt och tekniskt behöver redaktioner ny kompetens och fler journalister som kan förklara vad som sker och vilka konsekvenser det kan få även lokalt.

Därför beslutade Gota Medias styrelse på torsdagen att förstärka sina tidningars redaktioner med totalt 40 miljoner kronor under de närmaste tre åren. Det ska räcka till både 25 nya journalisttjänster i hela koncernen och fortbildning för de som redan är anställda.

Annons

– Det är väldigt, väldigt roligt, säger Kristianstadsbladets chefredaktör Jörgen Svensson.

Vissa nyanställda kommer att jobba för hela koncernen, andra kommer att tillhöra de olika redaktionerna. Än så länge är det för tidigt att säga exakt hur många tjänster som inrättas i Kristianstad.

– Det beror på redaktionens storlek och kompetens, säger Marie Erlandsson, marknadsområdeschef över Kristianstad och Blekinge.

”Vi gör en rejäl satsning på den lokala journalistiken”, säger Marie Erlandsson, marknadsområdeschef över Kristianstad och Blekinge.
”Vi gör en rejäl satsning på den lokala journalistiken”, säger Marie Erlandsson, marknadsområdeschef över Kristianstad och Blekinge.Foto: Lasse Ottosson

Fortbildningen kan handla om allt från djupare kunskaper i specifika ämnen som ekonomi till en bredare kunskap om digital teknik som gör att man kan berätta för läsarna på ett nytt sätt.

– Vi får inventera vilka behov vi har och vilka kunskapsluckor som finns. Det är viktigare att det blir bra än att det går fort, säger Jörgen Svensson.

Han är övertygad om att kompetensutvecklingen är nödvändigt för att Kristianstadsbladet ska fortsätta kännas viktig och relevant för sina läsare.

– När man läser undersökningar om vad folk vill ha är det mer fakta och kunskap. Man vill lära sig mer och man vill att vi granskar makten.

Det finns också ett uttalat mål om att nå fler yngre läsare mellan 25 och 40 år som framför allt tar del av journalistiken i digitala kanaler.

– Jobbar vi mot dem når vi de äldre också. Bra journalistik når alla, säger Jörgen Svensson.

”När man läser undersökningar om vad folk vill ha är det mer fakta och kunskap. Man vill lära sig mer och man vill att vi granskar makten.”
Jörgen Svensson, chefredaktör

Journalistklubbens ordförande Åsa Carlsson är glad över satsningen.

Annons

– Det är självklart jättespännande. Det är roligt att Gota satsar på journalistiken på allvar. Det är så pass mycket pengar att det kommer att märkas. Det blir roligt att se vad satsningen innebär för oss på Kristianstadsbladet.

Parallellt med satsningarna på de lokala redaktionerna tillförs även utvecklings- och marknadsresurser. Bland annat inrättas en helt ny tjänst som redaktionell utvecklingschef som kommer att jobba med alla Gota Medias redaktioner för att man ska lära av varandra vad gäller innehåll, presentation och arbetssätt.

– Vi gör en rejäl satsning på den lokala journalistiken, säger Marie Erlandsson.

Enligt Gota Medias pressmeddelande har resultatet för 2020, bland annat genom 50 procents tillväxt i digitala prenumerationsintäkter, möjliggjort satsningen.

– Den enskilt största investering som företaget tagit vid sidan av tidigare tryckeriinvesteringar och ett bevis på den framtidstro som ägarna känner, säger Boine Gepertz, Gota Medias vd.

Fakta

Gota Media

I koncernen ingår 30 tidningar.

Kristianstadsbladet, Blekinge Läns Tidning, Sydöstran, Ystads Allehanda, Trelleborgs Allehanda, Barometern, Smålandsposten och Borås Tidning är några av dem.

Hela koncernen har 724 anställda och 1 580 000 läsare.

Ingela RutbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons