Annons

Biogasbränsle är ett klokt sätt att ta ansvar

Replik till Maria Attström och Coulette Coumans gällande att använda biogas till bussar och fordon.
Replik • Publicerad 4 november 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
I biogasanläggningen i Karpalund var 85 procent av avfallet från mat-, livsmedels- och fodermedelsavfall samt gödsel.
I biogasanläggningen i Karpalund var 85 procent av avfallet från mat-, livsmedels- och fodermedelsavfall samt gödsel.Foto: Henrik Montgomery/TT

På vägen mot det fossilbränslefria samhället behöver vi ta tillvara de metoder som finns för att motverka växthuseffekten.

Det är nog ingen tvekan om att el som drivmedel för transporter kommer att få en mycket stor betydelse i våra ansträngningar för ett bättre klimat. Men vägen dit är lång och inte alldeles enkel, även om teknikutvecklingen när det gäller batterier går snabbt.

Annons

Produktionen av batterier kräver mycket el och till batterierna behövs metaller som det råder brist på. Batteritillverkaren Northvolt i Skellefteå behöver kobolt till sina litiumbatterier och vill att det ska startas upp gruvbrytning av kobolt i Sverige.

Hälften av världens kobolt bryts idag i Kongo, där det också förekommer barnarbete. Det är naturligtvis klokt att göra oss självförsörjande på kobolt, men gruvbrytning är som vi alla vet ofta konfliktfyllt och det tar tid innan vi kommer dit.

Biogas som fordonsbränsle är ett fossilbränslefritt bränsle. Det är i princip koldioxidneutralt.

Biogas tillverkas av avfallsprodukter. Det är ett klokt sätt att ta hand om avfall på.

”Hälften av världens kobolt bryts idag i Kongo, där det också förekommer barnarbete.”

För inte allt för länge sedan slängde vi alla sopor på deponier. Nu tar vi tillvara och använder avfallet samtidigt som vi också eftersträvar att minska mängden avfall.

I biogasanläggningen i Karpalund bestod avfallet 2020 av knappt 15 procent slaktavfall från Scan, inte 50 procent som Maria Attström och Collette Coumans anger i sitt inlägg. Det övriga avfallet är från mat-, livsmedels- och fodermedelsavfall samt gödsel.

Fordonsgasen i Kristianstad består till 100 procent av biogas. Den fossilfria biogasen skiljer sig från fossila bränslen som bensin och naturgas genom att de ingår i ett omedelbart kretslopp. Den koldioxid som släpps ut återgår till kretsloppet.

Regeringens ambitioner är att förbättra förutsättningarna för hållbara bränslen, som till exempel fordonsgas. Därför har det nu införts ett stöd för utveckling och inköp av fordonsgasbussar/bilar.

Det är ett klokt beslut.

Vi behöver, som sagt, använda oss av alla möjligheter att fasa ut användningen av fossila bränslen. Det pågående klimatmötet i Glasgow påminner oss om att det är brådskande.

Annons

Anders Tell, oppositionsråd (S)

Lena Fantenberg, vice ordförande, C4 Energi (S)

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons