Annons

Kristianstadsbladet i nytt partnerskap

Två stora mediakoncerner går nu mot framtiden delvis gemensamt. Kristianstadsbladets ägare Gota Media planerar att ingå ett nytt strategiskt partnerskap med Bonnier News Local.
Kristianstad • Publicerad 2 juli 2021
Gota Medias vd Boine Gepertz gläds över det nya partnerskapet med Bonnier News Local.
Gota Medias vd Boine Gepertz gläds över det nya partnerskapet med Bonnier News Local.Foto: /KB

Under fredagen kom beskedet om den tänkta storaffären: de båda mediehusen Gota Media AB och Bonnier News Local (BNLO) har ambitionen att gå in som delägare hos varandra. Parterna beskrivs som två självständiga koncerner, som aktivt tittar på ett fördjupat samarbete. Syftet med korsägandet är att trygga långsiktigt lokal tidningsutgivning för att “accelerera den digitala transformationen och skapa synergier som möjliggör investeringar i innehåll och kvalitativ lokal journalistik”.

Vad betyder det rent konkret, Boine Gepertz, vd i Gota Media?

Annons

– Det innebär en offensiv satsning på att utveckla våra tidningar. Den gör vi tillsammans med Sveriges största lokaltidningskoncern, med sin stora erfarenhet. Exakt vad vi ska göra tillsammans ska vi diskutera under hösten då en affärsplan tas fram. Jag kan inte vara mer konkret än det, men spännande är det.

Gota Medias vd Boine Gerpertz.
Gota Medias vd Boine Gerpertz.Foto: Bengt Lagerstedt

Boine Gepertz menar att affären görs från Gotas sida utifrån en stark position. Det är med stolthet, rak rygg och bra ekonomi – inte för att man måste utan för att man vill – som Gota går in i partnerskapet, och det med en annan stark koncern som uttryckt ömsesidigt intresse. Liknande samarbeten görs förstås sällan utan ekonomiska vinster. Gepertz ser dem i att framöver dela kostnader för tekniksystem, plattformar och strategisk utveckling och satsning.

– Vi ser flera möjligheter för framtiden och ett erfarenhetsutbyte som kommer att gynna båda parter. Gotas värdegrund ligger fast, med fokus på lokal journalistik, lokal närvaro och lokalt beslutsfattande.

Gota Media är känd i branschen för stark och stabil lokaltidningsjournalistik och har tunga lokaltidningar som Borås Tidning, Barometern-OT, Smålandsposten, Blekinge Läns Tidning och Kristianstadsbladet i sin ägo. Affären är, enligt Boine Gepertz, det största som hänt Gota sedan starten 2003.

På vilket sätt gynnar ett partnerskap med BNLO Gota Media?

– Vi får erkänna att de har kommit längre i den digitala transformationen och vi kan lära oss av dem. Med vår gemensamma storlek får vi bättre möjlighet att ta vår andel av annonsaffären.

Och vad kan Gota tillföra Bonnier och norska delägaren Amedia?

– De ser med respekt på hur vi klarar läsaraffären, vi har bättre kunnat bibehålla upplagan än många andra koncerner. Vi har högre hushållstäckning och en starkare lokal position, vilket tillsammans med fin utveckling i distributionen är något vi kan lära dem.

Konkret innebär partnerskapet att Gota blir ägare med 20 procent i BNLO medan man släpper 30 procent av sitt bolag till BNLO. Det korsvisa ägandet ska långsiktigt trygga den lokala journalistiken i de bägge koncernernas utgivningsområden. Det kan göras genom att skapa en snabbare digital utveckling, och inte minst stärka positionen på den svenska annonsmarknaden.

Aktörerna trycker också på att “kostnadssynergier möjliggör journalistiska satsningar”.

Annons

Vad innebär detta för läsarna av de lokala tidningarna i Gotas område?

– Det kommer att dröja innan läsare och annonsörer kommer att se något konkret. Men så småningom kommer det att synas genom bättre användarupplevelse både när det gäller tjänster och produkter. Vårt fokus på den lokala journalistiken kommer fortsatt vara starkt.

Jörgen Svensson.
Jörgen Svensson.Foto: Bosse Nilsson

Kristianstadsbladets chefredaktör Jörgen Svensson ser positivt på affären:

– När allt kommer omkring handlar det om hur bra vår lokala journalistik är, men det är klart att det finns mycket kompetens inom både Bonnier News och Amedia som vi kommer att få nytta av. Jag tänker på möjligheterna att utveckla våra produkter och erbjudanden, säger Jörgen Svensson.

Han tillägger:

– Det är alltid roligt att jobba med duktiga människor som kan sin sak, det här blir bra och jag ser fram emot det.

Marie Erlandsson.
Marie Erlandsson.Foto: Lasse Ottosson

Marie Erlandsson är chef för marknadsområdet Sydost, där Kristianstadsbladet ingår, i Gota Media:

– Jag har följt Amedia i Norge i flera år och är imponerad av deras resa. Deras lokaltidningar växer och prenumeranter strömmar in. Det ska bli riktigt roligt att få teama upp med några av de bästa i tidningsvärlden, säger Marie Erlandsson.

Anders Eriksson.
Anders Eriksson.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Bonnier News vd Anders Eriksson är lika positiv:

– Det här samarbetet känns fantastiskt bra! Gota Media har kvalitativa varumärken och är en viktig aktör inom svensk lokaljournalistik. Tillsammans delar vi också den grundmurade tron på värdet av det fria ordet. Jag är övertygad om att vårt partnerskap, i högsta grad, kommer att gynna bägge bolagen.

Fakta

Nya partner

Gota Media AB ägs av stiftelserna Stiftelsen Barometern i Kalmar och Tore G Wärenstams stiftelse i Borås.

Bonnier News Local samägs av Bonnier News och norska Amedia. Koncernen är resultatet av ett tidigare samgående mellan före detta Mittmedia, Hall Media och HD-Sydsvenskan.

Åsa CarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons