Annons

Chefläkaren: Vi behöver ändra kulturen

Flera patienter tycker det är svårt att klaga på vården, och det finns en kultur som kan göra det svårare att erkänna fel. Det säger CSK:s chefläkare Sergio Padoan, som jobbar med att ändra kulturen.
Kristianstad • Publicerad 18 november 2019
Sergio Padoan, chefläkare, jobbar bland annat med ledningssystem för klagomål på CSK.Foto: Tommy Svensson

Sedan lagändringen 2018 ska patienter som är missnöjda klaga direkt till vårdgivaren. Men vissa patienter anser att det är svårt att komma i kontakt med vården.

– Det finns ett problem med att vi inte är så tillgängliga som vi borde vara. På många verksamheter har man en bra organisation. Vissa klinker har kontaktpersoner om man vill klaga, hos andra är det chefen man kommer till, säger Sergio Padoan.

Annons

– Verksamheterna är skyldiga att besvara klagomål och genomföra utredningar så snabbt som möjligt, inom helst en, max två månader. Vid utredningar händer det att vi får påminna vissa gång på gång. Ibland får jag vara ganska sträng. Det här är en patientsäkerhetskulturfråga, och den är inte lika välutvecklad överallt.

Vad har ni för kulturproblem?

– Att se patientsäkerheten som det viktiga och att man lägger det så högt som man måste göra. När det ibland går fel är man inte riktigt medveten överallt om att det här måste vi ta hand om, vi måste förbättra oss, vi måste hitta vad som är orsaken till det hela och sedan hitta metoder att undvika det i framtiden.

Vad kan ni göra för att det ska kännas tryggare när man klagar på vården?

– Vi är i händerna på ett system som gör att vi ska utreda oss själva. Det ställer höga krav på medarbetarnas integritet och servicekänsla. Flygindustrin har byggt upp en farlig verksamhet med ett mycket högt säkerhetstänk. Sjukvården är sprungen ur annan kultur som gör att det är svårare att erkänna fel och åtgärda dem. Det är den djupast liggande kulturfrågan som vi måste komma åt. Och att vi ser patienten i centrum och inte sjukvården i sig.

Revisorerna har tidigare kritiserat Region Skåne för att de inte haft ett bra ledningssystem för att hantera patientsäkerheten. Ett sådant håller nu på att tas fram, och Sergio Padoan har fått sjukhuschefens uppdrag att leda arbetet med att förbättra patientsäkerhetskulturen på CSK.

– Men det är ett långsiktigt arbete att ändra en kultur, det gör man inte bara med ett beslut.

”Det är ett långsiktigt arbete att ändra en kultur, det gör man inte bara med ett beslut.”
Sergio Padoan

Men det är ett långsiktigt arbete att ändra en kultur, det gör man inte bara med ett beslut.

– Vi jobbar nu med ett ledningssystem som ska hjälpa verksamheterna att lättare hantera klagomål. Det måste vara lokala anpassningar, vi har verksamheter med allt från 25 till 600 medarbetare. Men så långt som möjligt vill vi ha ett likartat och jämlikt system så att alla människor kan förvänta sig ett bra omhändertagande av sina klagomål.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons