Annons

Mor orkar inte bo kvar hemma efter nya omorganisationen

Kristianstads kommun har nyligen genomfört/håller på att genomföra en förändring i hemtjänsten som innebär en uppdelning i vårdinsatser respektive serviceinsatser. Serviceinsatserna avser städning, tvätt och inköp. Sedan ett par år tillbaka avser inköp hjälp med att beställa hem varor via internet från ett större nationellt företag.
Hemtjänst • Publicerad 29 april 2023
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Förändringen som trädde i kraft den 1 april har gjort mor stressad och osäker. Genrebild.
Förändringen som trädde i kraft den 1 april har gjort mor stressad och osäker. Genrebild.Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Min 96-åriga mor drabbades av inköpsrutinerna för ett par år sedan och eftersom hon vill gynna den lokala butiken så att den kan fortsätta leva så gör vi anhöriga numera hennes inköp.

Sedan den 1 april i år drabbades hon också av den nya uppdelningen i vård- och serviceteam. Dessa innebär att mer personal rör sig i hennes hem vilket hon upplever stressande och osäkert eftersom hon har kraftigt nedsatt syn. Vid första tillfället kom städ- och tvättpersonal samtidigt som hon hade duschning med hjälp av vårdpersonal. Det fungerade inte alls så hon fick be om att få endera flyttat till en annan dag vilket då blev duschningen.

Annons

Så långt allt väl, men den personen som utför tvätt och städ är ingen som mor känner sedan tidigare och verkar inte bekväm med alla delar i sitt jobb. Det blir slarvigt utfört och personen vet inte alla moment som ska utföras. Personen frågar mor om hon själv kan göra saker som absolut inte går på grund av hennes synnedsättning, och som ordinarie hemtjänstpersonal alltid gjort utan att behöva fråga.

”Vid samtal om detta med ansvarig för serviceenheten fick jag beskedet att det var ingen skada skedd genom de felaktigt inlagda insatserna i schemat, men min och mors uppfattning är att genom att den sociala kontakten uteblev så är en felaktighet begången.”

Vad värre är, vid åtminstone två tillfällen hittills i april har det varit inlagt serviceinsatser i schemat för min mor, vilket även vårdpersonalen har tillgång till, som inte varit korrekta. Hon har inte varit beviljad någon insats mer än varannan måndag och dessa tillfällen har varit därutöver. Dessutom har det inte varit någon servicepersonal hos mor! Men dessa tillfällen har föranlett att hemtjänsten inte genomfört den insats (social kontakt) som varit beviljad vid det ena tillfället, eftersom de trott att någon redan var hos mor. Den andra gången tog undersköterskan som utförde morgonrutinen reda på hur det skulle vara så därför fungerade det då.

Vid samtal om detta med ansvarig för serviceenheten fick jag beskedet att det var ingen skada skedd genom de felaktigt inlagda insatserna i schemat, men min och mors uppfattning är att genom att den sociala kontakten uteblev så är en felaktighet begången. Vid påpekande att mor inte är nöjd med städning och inte nöjd med att mer folk rör sig i hennes hem så fick jag svaret att det är samma personal som tidigare (vilket inte är sant för personen som städar/tvättar har mor inte träffat tidigare) och att undersköterskorna är så nöjda med att de kan göra det de är bäst på. Jag påpekade att det var väl viktigare att omsorgstagaren/brukaren var nöjd än personalen, men svaret var att de är det. Eftersom mor är mycket missnöjd så stämmer det ju inte.

Mor orkar inte bo kvar hemma säger hon. Dessutom finns det undersköterskor som inte är nöjda. Servicepersonalen verkar heller inte vara utvalda för att göra det de är bäst på.

Inger

Annons
Annons
Annons
Annons