Annons

Kan vi som vill cykla stämma kommunen?

Kristianstad kallar sig för ”cykelkommun” när man i mycket praktiskt istället motarbetar de cyklister. För att ta mig 600 meter till apoteket på Hörlövsområdet nyligen skulle jag behövt cykla en omväg på flera kilometer.
Vägarbeten • Publicerad 20 november 2021
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
cykelbanan längs Slättängsvägen avstängd.
cykelbanan längs Slättängsvägen avstängd.

Kan man stämma Kristianstads kommun för vilseledande marknadsföring?

Under måndagskvällen inträffade det som gjorde att min bägare rann över. Jag skulle från min bostad på Olof Mohlins väg cykla den normalt mycket korta vägen till Härlövs handelsområde, för att på apoteket där hämta ut de mediciner jag på morgonen fått utskrivna under ett besök på CSK:s lungmottagning.

Annons

Tidigare har det funnits både en gång och cykelpassage mellan Elgigantens parkering och andra sidan Långebrogatan, där de flesta butikerna ligger.

Övergången vid Elgiganten.
Övergången vid Elgiganten.Foto: Johnny Myrberg
Östra delen av rondellen vid Elgiganten.
Östra delen av rondellen vid Elgiganten.Foto: Johnny Myrberg

Nu håller kommunen på att bredda den och cirkulationsplatserna mellan infarten från Malmöhållet och till Härlövs campingplats och vandrarhem. De provisoriska övergångar som stundtals har funnits har visserligen varit farliga, bland annat, för att det saknats skyltning om dem för bilisterna, men det har ändå gått att ta sig över ifall man iakttagit stor försiktighet.

Så icke denna kväll! Jag möttes av ett staket som spärrade av gång och cykelbanan direkt vid parkeringen. Då har de väl öppnat övergången på andra sidan rondellen istället tänkte jag, men icke. Kravallstaket där också.

Eftersom jag var i behov av mina mediciner tänkte jag bita i det sura äpplet och cykla andra hållet förbi Canons byggnad, eftersom cykelvägen i anslutning till rondellen vid Mohlins Motor varit avstängd ända sedan vägarbetet började, men sedan gav jag upp mina försök att ta mig till apoteket på handelsområdet.

”Jag möttes av ett staket som spärrade av gång och cykelbanan.Då har de väl öppnat övergången på andra sidan rondellen istället, tänkte jag, men icke. Kravallstaket där också.”

Nu var nämligen också cykelbanan längs Slättängsvägen avstängd. För att ta mig till min min destination skulle jag alltså istället behöva cykla förbi Slättängsskolan till Charlottesborg och vidare, för att ta mig över Långebrogatan vid Långebrogrillens gatukök.

Möjligen skulle det gå att ta sig över ett hundratal meter tidigare vid övergången intill Charlottesborgs busshållplats.

Först därefter kan färden gå åt rätt håll och vid Duvanders bageri ansluta till cykelvägen förbi bland annat. Net on Net och sedan följa cykelvägen på ”rätt” sida av Långebrogatan för att ta mig till apoteket på Härlövs handelsområde.

Tyckte ni att det var krångligt att följa mina ”instruktioner”? Så är det att vara cyklist i Kristianstad, en kommun som hävdar att den är cykelvänlig men favoriserar bilismen stort på cyklisternas bekostnad.

För att ta mig de 600 meterna till apoteket skulle jag alltså behövt cykla en omväg på flera kilometer. Nu gjorde jag inte det, eftersom jag inte visste om den sista möjligheten att ta mig över på den sida handelsområdet ligger inte också var avstängd.

Inte ens bilister, som jag sett tar bilen till gymmet på Härlöv trots att de bor bara 500 meter från det, skulle ha stått ut med behandlingen.

Annons

Johnny Myrberg, motarbetad cyklist som aldrig brytt sig om att ta körkort. Ett aktivt miljöval redan i början av 70-talet.

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons