Annons

"Inte rimligt att bygga ny väg för 500 fordon"

Trafikverket ser ingen annan möjlighet än att låta mer trafik passera genom Bäckaskog när nya E22 mellan Fjälkinge och Gualöv är klar.
Bäckaskog • Publicerad 4 maj 2021
När nya E22 är klar väntas i genomsnitt 1 400 fordon per dygn passera genom Bäckaskog.
När nya E22 är klar väntas i genomsnitt 1 400 fordon per dygn passera genom Bäckaskog.Foto: Lasse Ottosson

De senaste åren har Trafikverket fått in både synpunkter och nya förslag på lösningar för att trafiken inte ska öka genom Bäckaskog när nya E22 står klar. Men till slut har Trafikverket ändå landat i att den lokala trafiken ska gå via Maglestensvägen i Bäckaskog.

Enligt Johan Månsson, Trafikverkets projektledare för nya E22-sträckningen, väntas trafikmängden genom samhället öka från strax under 1 000 fordon i medelvärde per dygn till 1 300–1 400 fordon per dygn.

Annons

– Att bygga en helt ny väg för 500 fordon bedömer vi inte är rimligt. 1 500 fordon fungerar ändå med den hastighetsbegränsningen.

Här saknas innehåll

Den nya cykelvägen mellan Fjälkinge och Bäckaskog kommer att fortsätta längs Maglestensvägen fram till busshållplatsen.

Tanken var att göra den nya cykelvägen bredare längs Maglestensvägen. Men i slutänden gick det inte eftersom själva Maglestensvägen då skulle bli för smal för traktorer och lastbilar.

Trafikverket hade även planer på att cykelvägen skulle se ut som i stadsmiljö med kantsten, men då blev det svårt att bli av med vattnet från Maglestensvägen och därför fungerade inte det.

– Vår ambition var att skapa möjlighet att röra sig skilt från trafiken. Jag är den förste att beklaga att det inte gick att genomföra längs hela Maglestensvägen, säger Johan Månsson.

En ny cykelväg kommer att gå längs Maglestensvägen, men den blir inte bredare eller avskild med kantsten som tanken var från början.
En ny cykelväg kommer att gå längs Maglestensvägen, men den blir inte bredare eller avskild med kantsten som tanken var från början.Foto: Lasse Ottosson

Söder om nya E22 finns inte lika mycket bebyggelse, men däremot värdefull jordbruksmark. Den får inte användas för att bygga nya vägar om det finns någon annan lösning.

”Att bygga ny väg på jordbruksmark är inte försvarbart”
Johan Månsson, projektledare Trafikverket

Enligt Trafikverkets utredning är transporterna till Stärkelsefabriken framför allt koncentrerade till några veckor på hösten och några på våren.

–Det är en del lastbilar, men det är för lite trafik för att bygga en helt ny väg med intrång i jordbruksmark. Att bygga ny väg på jordbruksmark är inte försvarbart, säger Johan Månsson.

Fakta

Så påverkas omgivningen av nya E22

70 bostadshus och fem skolbyggnader berörs av buller. Bullerskydd kommer att sättas upp vid Fjälkinge, Östra Fjälkinge, Bäckaskog, Maglesten och Västra Ljungby.

2 fastigheter löses in.

De nya gång- och cykelvägarna samt lokalvägarna vid Eko blir nya jaktmarker för områdets fladdermöss.

Faunastängsel sätts upp längs hela sträckan. Älg, rådjur och andra vilda djur kan ta sig över vägen genom två faunapassager.

Källa: Trafikverkets miljökonsekvensbeskrivning

Ingela RutbergSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons