Annons

Studenten Sven, 49, fortsätter missa tågen: ”Har mycket medhåll”

Sedan Kb/NSk skrev om lärarstudenten Sven Hedberg som pendlar mellan Boalt och Malmö har han uppmärksammats nationellt i andra svenska medier.
Någon förändring av tidtabellen verkar dock inte vara på Skånetrafikens agenda i nuläget – men de pekar på Krösatågen som en möjlig lösning.
Osby • Publicerad 19 januari 2024
Sven Hedberg, från Boalt, är missnöjd med Skånetrafikens tidtabell.Foto: Marcus Enochsson

Den 10 januari rapporterade Kb/NSk om Sven Hedberg, lärarstudenten som ständigt missar tåget från Osby till Malmö på grund av Skånetrafikens nya tidtabell. Därefter plockade Aftonbladet, Sveriges Radio och TV4:s Nyhetsmorgon upp nyheten om Sven Hedbergs hopplösa situation.

– Jag tänker att jag har mycket medhåll, inte bara från mina medresenärer utan från alla som förstår att det här inte går längre. Detta är destruktivt för Skånes ekonomi och påverkar arbetsgivare, arbetstagare, skolor och universitet i hela Skåne, säger Hedberg.

Annons

Han är inte ensam om att komma för sent till föreläsningarna på Malmö universitet.

– Min föreläsare i historia – som är en berömd professor – hon kommer inte heller i tid. Hon bor inte i Malmö och hade läst om mig i Norra Skåne. Men skillnaden är att hon blir insläppt om hon kommer en kvart för sent. Det blir inte jag, konstaterar Sven Hedberg.

Genomslaget i medierna har skapat positiva reaktioner från Hedbergs omgivning. Han vittnar om medhåll och stöd i frågan från pendlare, andra studenter och föreläsare på universitetet.

– Vi är enade, säger Sven Hedberg.

Han har själv ett förslag till Skånetrafiken, som han menar skulle lösa hela problemet: att man justerar tidtabellen för busslinje 545 (mellan Kristianstad och Osby).

– Då ändras automatiskt också linje 539 (mellan Boalt och Osby, reds anm) eftersom buss 545 byter nummer till 539 senare.

”Vi måste kunna tala om det här. De stryper möjligheterna att studera eller arbeta, för hela nordöstra Skåne.”
Sven Hedberg, lärarstudent

Sven Hedberg anser att det här inte enbart ska ses som ett lokalt problem för honom personligen, utan vill lyfta blicken.

– Vi måste kunna tala om det här. Detta stryper möjligheterna att studera eller arbeta, för hela nordöstra Skåne. Det fungerade innan. Låt oss prata tillsammans och hjälpas åt. När det finns en enkel lösning så är inte stolthet rätt väg att gå när det är så enormt många människor och företag som blir lidande.

Trafikverkets tågtidtabell från december har fått konsekvenser för Skånetrafiken, konstaterar Fredrik Schell, enhetschef för planering av buss.Foto: Skånetrafiken

Fredrik Schell, enhetschef för planering av buss på Skånetrafiken, ser brister i Sven Hedbergs föreslagna lösning.

– Förslaget skulle dessvärre innebära att 545 förlorar sin tågpassning med tåget till och från Älmhult. 545 har även passning i Broby till linje 542. Den passningen skulle förloras om vi tidigarelade linje 539 och 545, kommenterar Schell i ett mejl till Kb/NSk.

Annons

Hur bemöter ni känslan av besvikelse, med tanke på att ”det fungerade innan”, som Sven Hedberg säger?

– Vi förstår Svens känsla att det fungerade bra att pendla från Boalt till Malmö innan, för det gjorde det. Innan Trafikverket ändrade tågtidtabellen i december hade linje 539 koppling till Öresundståget mot Malmö. Men med Trafikverkets nya tågtidtabell försvann tyvärr möjligheten att bibehålla den kopplingen, svarar Fredrik Schell.

Fredrik Schell på Skånetrafiken föreslår att Sven Hedberg åker Krösatåg mellan Osby och Hässleholm.Foto: Marcus Enochsson

Han ger också ett förslag till Sven Hedberg, och andra resenärer i samma sits:

– Man kan resa med Krösatåget till Hässleholm och därifrån vidare till Malmö. Denna möjlighet finns bland annat i rusningstid. Åker man från Boalt så kan man välja avgången 5.45 eller 6.45 från Boalt och ta sig till Malmö på 1 timme och 48 minuter med Krösatåget via Hässleholm. I motsatt riktning finns samma möjlighet. Detta borde fungera bra om man pendlar till skola och jobb med ”standardarbetstider”.

Hur ser ni på den mediala uppmärksamhet som Sven Hedberg och hans bekymmer fått?

– Vi uppskattar att resenärerna engagerar sig och förstår att förändringar kan vara jobbiga. Vår bästa kanal för kundsynpunkter är kundservice där man får snabbare respons, svarar Fredrik Schell.

Marcus EnochssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons