Nya motorvägen förbi Eko på väg – ”Den här gången vill jag påstå att det blir av”
Under tisdagen startar granskningsperioden för motorvägsutbyggnaden av sträckan Gualöv-Fjälkinge, den allra sista sträckan i riktning mot Blekinge som inte är motorväg. Vägen planeras i delvis ny respektive befintlig sträckning. Den nya sträckningen blir vid Ekohallen. Efter Bäckaskog mot Bromölla till blir det utbyggnad av befintlig sträcka.
– Vi kallar det för att vi bygger i anslutning till befintlig väg, den nya sträckningen blir nära redan befintlig väg. Det är framförallt för att värna jordbruksmarken, säger Johan Månsson, projektledare vid Trafikverket.
Mellan 10:e september och 14:e oktober ställs vägplanen ut för granskning och under den här tiden tar Trafikverket emot skriftliga synpunkter på vägplanen.
– Vi har pratat med en hel del markägare, men det kommer säkert att komma in en del synpunkter, tror Johan Månsson.
Anledningen till att sträckan, som är ungefär nio kilometer lång, ska byggas ut är för att öka såväl framkomlighet som säkerhet. Det gäller både för trafikanter på själva E22 som för de som ska köra på de lokalvägar som ska korsa motorvägen. Vägplanens miljökonsekvensbeskrivning är sedan tidigare godkänd av länsstyrelsen.
Utbyggnaden har dock skjutits upp flera gånger.
Håller tidsplanen den här gången så det blir byggstart år 2022 som utlovat?
– Ja, det kan man nog ganska säkert säga. Det har kanske sagts förut, men den här gången vill jag nog påstå att det blir av. Vi har kommit så pass långt i processen.
– Vi är glada att vi får till den här utbyggnaden och vi har väntat på den så det känns fint att det blir av.
Utbyggnad av E22 Fjälkinge-Gualöv
Vad ska byggas: 9 km ny motorväg som går från trafikplats Fjälkinge och ansluts till befintlig motorväg vid Gualöv, 10 km lokala landsvägar, 6 busshållplatser, 2 km cykelväg, 6 broar inklusive viltpassage, bullervallar och bullerskärmar. E22-sträckan ska bli 21,5 meter bred.
Byggstart: 2022.
Klart: 2024.
Kostnad: 340- 450 miljoner kronor.
Källa: Trafikverket