Annons

Småstadsbor missgynnas av ny biljett

Kristianstadsbor och Ystadsbor får betala storstadspriser för den nya sjudagarsbiljetten, trots att man borde betala för liten stad. Det anser MP, som är kritiska mot systemet.
Kristianstad • Publicerad 21 maj 2020
Den nya biljetten för sju dagar missgynnar pendlare i de mindre städerna, anser Miljöpartiet.
Den nya biljetten för sju dagar missgynnar pendlare i de mindre städerna, anser Miljöpartiet.Foto: Mark Hanlon

Sjudagarsbiljetten infördes i våras av Skånetrafiken, som ett sätt att dels underlätta för resenärer under coronatider, dels ge verksamheten fler sätt att få in biljettintäkter. I princip ska den här biljetten kosta en fjärdedel av månadskortet.

Under torsdagens möte i kollektivtrafiknämnden bestämdes att sjudagarsbiljetten ska finnas kvar året ut.

Annons

– Om man ser tillbaka tänkte man att det här skulle vara över i maj, sen i juni och så vidare. Nu är vi väldigt långt fram, det här kommer att fortsätta. Därför har vi sagt december, säger ordföranden Carina Zachau (M).

Men Miljöpartiet är kritiska mot att biljettpriset inte är rättvist.

– Vi är jätteglada för att biljetten finns och förlängs, vi vill vidta alla åtgärder som underlättar för de skånska pendlarna, säger Kami Petersen (MP) och fortsätter:

– Men det har blivit en konstig tillämpning av priset. Det är satt till 1/4 av månadskortet. Då får de mindre kommunerna betala lika mycket som de stora.

I dagsläget kostar månadskort i större städer, som Malmö, Lund och Helsingborg, 550 kronor. I mindre städer, som Hässleholm, Kristianstad, Ystad och Trelleborg kostar det 450 kronor.

– När det gäller stadstrafiken är priset för sjudagarsbiljetten 139 kronor, oavsett vilken stad det gäller i. Vi anser det bör vara 113 kronor i de mindre. Man har sålt in idén om biljetten till alla partier med löftet om att det bara ska kosta en fjärdedel av 30-dagarsbiljetten. Nu missgynnas de mindre orterna, säger Kami Petersen.

Carina Zachau säger att prissättningen har blivit så billig när de delat på fyra.

– Det handlade om väldigt små summor i skillnad, då var det enklast att låta städerna ha kvar samma pris, säger hon.

Hon utesluter heller inte att biljetten kan vara kvar nästa år.

– Men då kanske med en annan prissättning. Nu tjänar man inte på att köpa månadskortet, det incitamentet vill vi ha kvar.

Annons

– Det finns ett behov även framöver, tror jag. Dels de som har speciella jobb, dels kan det bli fler som jobbar hemifrån framöver. Framför allt tror jag att de med delad vårdnad kan komma ifråga. De kanske inte kan åka kollektivt när de ska lämna på skola och förskola, men den vecka de är barnfria fungerar det.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons