Annons

Ett steg närmare utbyggnad av E22 – ingen egen infart till Eko

Det blir ingen egen avfart till Eko och den första möjligheten att svänga av till Gualöv försvinner. Vägplanen för E 22-utbyggnaden mellan Gualöv och Fjälkinge är fastställd av Trafikverket. ”Nu håller vi tummarna för att inte någon ska ha allt för starka åsikter”, säger projektledare Johan Månsson.
Gualöv/Fjälkinge • Publicerad 17 april 2021
När E 22 mellan Fjälkinge och Gualöv får byggs om nås Eko via Gamla vägen eller från en ny trafikplats vid Bäckaskog. Någon egen avfart till butiken blir det inte, enligt den vägplan som Trafikverket fastställt.
När E 22 mellan Fjälkinge och Gualöv får byggs om nås Eko via Gamla vägen eller från en ny trafikplats vid Bäckaskog. Någon egen avfart till butiken blir det inte, enligt den vägplan som Trafikverket fastställt.Foto: Lasse Ottosson

Till sommaren 2022 hoppas Trafikverket att byggstart kan ske och hela det omfattande arbetet kan i så fall vara färdigt att öppna för trafik hösten 2024.

Redan 1994 genomförde dåvarande Vägverket en förstudie kring sträckan. En vägutredning var klar 2003, men arbetet lades sedan på vänt eftersom finansiering saknades. 2009 återupptogs utredningen och hösten 2016 beslutade Trafikverket gå vidare med vägplaneprocessen och det som kallas alternativ ett, som innebär en utbyggnad i befintlig sträckning. Den siste mars blev vägplanen fastställd.

Annons

– Det blev vi glada för. Nu håller vi tummarna för att inte någon ska ha allt för starka åsikter om den, säger projektledare Johan Månsson på Trafikverkets region syd.

”Det är egentligen signalen att det är såhär vi menar att det ska utformas. Det är den här marken som vi helt enkelt behöver ta i anspråk för att bygga vägen. Rent praktiskt för projektet väntar vi på det laga kraftvunna beslutet för att kunna ta nästa steg.”
Johan Månsson, projektledare

Sträckan det gäller är på nio kilometer och går från Fjälkinge till Gualöv. Där ska det bli motorväg med två filer i vardera riktning, i stället för en så kallad 2+1-väg som det är i dag. Både Eko och Kristianstads kommun har framfört önskemål om en infart till Eko i Fjälkinge, men så blir inte fallet.

Motorvägen kommer här byggas i en ny sträckning, mellan befintlig E 22 och järnvägen. Nuvarande vägen blir en del av lokalvägnätet.
Motorvägen kommer här byggas i en ny sträckning, mellan befintlig E 22 och järnvägen. Nuvarande vägen blir en del av lokalvägnätet.Foto: Lasse Ottosson

– Det har förts en diskussion kring det, men det har varit lite svårt att få till helt enkelt. Vi har haft lite olika åsikter om behovet också naturligtvis. Man får köra in via trafikplatsen. De som kör lite mer lokalt kan köra under den nya motorvägen via Gamla vägen i Fjälkinge.

Den nya trafikplatsen ska placeras i höjd med Bäckaskog. Längre fram mot Gualöv kommer den första avfarten in till Byvägen att försvinna, medan trafikplats Gualöv kommer att finnas kvar som idag. Kristianstadsvägen från Bromölla kommer i stället hänga ihop med en nybyggd lokalväg som går parallellt med E22 hela vägen bort till Trollasten.

Djurpassager ska också byggas och en gång- och cykelbro över E22, bland annat.

Vad innebär det att vägplanen har fastställts?

– Det är egentligen signalen att det är såhär vi menar att det ska utformas. Det är den här marken som vi helt enkelt behöver ta i anspråk för att bygga vägen. Rent praktiskt för projektet väntar vi på det laga kraftvunna beslutet för att kunna ta nästa steg, säger Johan Månsson.

– Det är först då vi kan fortsätta diskussionen i olika hänseenden. Några fastigheter, två bostäder till exempel, behöver vi lösa in. Vi erbjuder att köpa några andra bostäder också.

Utbyggnaden kostar 500 miljoner mot de 350-450 miljoner det sagts tidigare?

– Ja, något har det fördyrats. Den första siffran är lite gammal om jag ska vara helt ärlig.

Annons

Om inga överklaganden har gjorts senast den 5 maj vinner vägplanen laga kraft. Efter beslut om byggstart från regeringen, som i så fall väntas i början av 2022 kan entreprenör handlas upp under första halvan av 2022.

– Det finns lite att göra innan vi kan sätta spaden i marken om man säger så.

Var kommer bygget att börja?

– Jag tror och hoppas att de ska börja på flera ställen samtidigt. Vi har lite utmaningar, bland annat när vi ska bygga bron där Trolle Ljungbyvägen ska gå under. Det kräver att den nya lokalvägen är byggd för att kunna göra det arbetet. Samtidigt har vi en del jobb mitt emot Eko där vi har en faunapassage som behöver komma igång i alla fall under 2023. Vår målsättning är inte att trafiken ska stängas av hela vägen, men det som är lite negativt under byggtiden är att hastigheten kommer sänkas med hänsyn till dem som jobbar där ute.

Fakta

Ett projekt som tar många olika vägar

Ny motorväg från trafikplats Fjälkinge och ansluts till befintlig motorväg vid Gualöv.

Ny trafikplats vid Bäckaskog.

Motorvägen blir 21,5 meter bred.

Sex broar.

Tio kilometer lokalväg. Lokalvägnätet knyter ihop Östra Fjälkinge, Bäckaskog, Gualöv och bebyggelsen runt omkring; lokal trafik, långsamtgående fordon samt gång- och cykeltrafik.

Delar av gång- och cykelvägnätet flyttas till ny plats. En del som blir ny är från Nymövägen vidare in i Bäckaskog där den kommer gå över motorvägen.

Busshållplatserna flyttas till den lokala landsvägen.

Bullerskydd.

Källa: Trafikverket

Johannes LindénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons