Annons

Maxi satsar på e-handel – ”Känns spännande att ta nästa steg”

Ica Maxi förbereder sig för e-handel. En detaljerad rutt är riggad för personalen i butiken och en drive through ska till. ”Det har varit påtryckningar från kunder och vi känner själva att nu börjar det bli dags”, säger Thomas Andersson.
Bromölla • Publicerad 8 maj 2019
Liza Velin, Andreas Birgersson, Staffan Andersson och Thomas Andersson visar packvagnen, som även fungerar som en portabel kassa.
Liza Velin, Andreas Birgersson, Staffan Andersson och Thomas Andersson visar packvagnen, som även fungerar som en portabel kassa.Foto: Johannes Lindén

Första kvartalet 2019 ökade Icas e-handel sammantaget med 34 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det framgår av Ica-gruppens första kvartalsrapport.

283 Ica-butiker bedriver e-handel och nu ska Maxi i Bromölla haka på tåget med planerad start den 3 juni.

Annons

– Det känns spännande att ta nästa steg i detta, säger Thomas Andersson, som driver butiken.

– Att kunna erbjuda det i Bromölla, att det finns även på landsbygden så att säga, säger kollegan Staffan Andersson.

Köpbeteendet hos kunderna omfattar numera även att handla mat på nätet, konstaterar han.

– Vi ser att det är tidsbesparande för kunden. Man behöver inte ens gå ur bilen, utan vi sätter kassarna i bilen åt dem, säger Staffan Andersson.

Personalen använder handscanner för att läsa streckkoderna. De svarta tröjorna signalerar att de jobbar med onlinebeställningarna.
Personalen använder handscanner för att läsa streckkoderna. De svarta tröjorna signalerar att de jobbar med onlinebeställningarna.Foto: Johannes Lindén

Tillsammans med 14 andra utbildas han för att hantera den nya tjänsten. Andreas Birgersson, som har tio års erfarenhet inom området, har anställts för projektet.

– Det har gått spikrakt uppåt, dagens kunders köpbeteende går mer mot internet, säger han.

Nya system trimmas in och personalen ska snabbt kunna lokalisera varorna i butiken. Personalen plockar nämligen ihop det som kunderna klickat i att de vill handla. En slinga har lagts upp för att de ska vara effektiva och inte behöva gå tillbaka för att hämta varor. Sedan packas kassarna ut i bilen.

– Det blir som en drive through på en hamburgerkedja. Speciella parkeringar ska ritas upp de den närmsta månaden så att det blir enkelt för kunden, säger Thomas Andersson.

Vad räknar ni med för volymer?

– I starten har vi sagt 100 kunder per vecka. Men det är svårt att prognostisera.

Liza Velin, Thomas Andersson, Andreas Birgersson och Staffan Andersson.
Liza Velin, Thomas Andersson, Andreas Birgersson och Staffan Andersson.Foto: Johannes Lindén
Johannes LindénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons