Annons

Söderholm om Miró: ”Varje bild ett äventyr där formerna lever sitt eget liv.”

Konstrecension • Publicerad 17 juni 2022
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Miróutställningen lockar med sina nya hängning av de färgsprakande affischerna.
Miróutställningen lockar med sina nya hängning av de färgsprakande affischerna.Foto: Mikael Persson
Konstrecension

”Octopus moon”

Är: Nils Trydings Miró-samling.

Var: Kristianstads konsthall.

När: ”Octopus moon”, t o m 9/10.

Det sprakar av färg när Kristianstads konsthall fylls av den katalanske konstnären Joan Mirós lekfulla universum. Var tionde år visas de över 150 originalaffischer som donerats av samlaren och läkaren Nils Tryding. Men glöm varje tanke på en pliktskyldig upprepning av tidigare utställningar. Trots att grundmaterialet är detsamma har det hittills visat sig möjligt att lyfta fram det på olika sätt. Förutom affischerna har Trydings likaså ganska överdådiga samling av allt från Mirós olika bokverk till poesisatsningar och vernissagekort plockats fram. Det myllrande upplägget känns igen från konsthallens föregående satsning, då makarna Wachtmeisters samling visades upp. Här har vi återigen bilder från golv till tak, det personliga tilltalet, den hängivne samlaren som drivs av kärleken till konsten och viljan eller rentav besattheten att förvärva åtråvärda objekt.

Äsch, invänder kanske någon, är inte alltsammans sekundärt material? Något som den internationella superstjärnan Miró (1893–1983) gjorde i förbifarten vid sidan av den verkliga konsten som måleri, skulptur och storslagna offentliga gestaltningar. Men det räcker med en blick på det egensinniga samspel mellan bild och ord som präglar Mirós affischer och trycksaker för att förstå att det handlar om självständiga verk. När Nils Tryding 1958 köpte sin första affisch på konstnärens galleri i Paris hade Miró sedan länge utvecklat sin grafisk teknik till fulländning. Som man kan läsa i utställningens tidslinje gjorde han sin första litografi 1930 som illustration åt en bok av poeten Tristan Tzara, dadaismens grundare. Bosatt i Paris under större delen av 1920- och 1930-talen rörde Miró sig ledigt bland tidens experimentella rörelser och ställde ut med konstnärer som Pablo Picasso och Paul Klee. Det är lätt att se hans bildvärld i relation till surrealismens fascination av drömmar och myter, det absurda och icke-rationella. Hans figurer kan framstå på en gång djuriska och mänskliga, som dansande organismer hämtade från ett mikro- eller makrokosmos. Men liksom Picasso och Klee gick Miró sin egen väg vid sidan av surrealismens kärntrupp och dess manifest.

Annons

Sin första affisch gjorde han 1937 under det spanska inbördeskriget, en kraftfull manifestation till stöd för den republikanska regimen som stred mot fascismens trupper. Självklart ingår den i Nils Trydings samling, och fungerar som en startpunkt för utställningen. Med sitt politiska budskap skiljer den sig från merparten av affischerna i samlingen, skapade till utställningar på gallerier och museer. Inte sällan vindlar den målade texten kring organiska former i blått, gult och rött där stjärnor och fåglar blandas med svärta, måne och sol. Motiven skiftar men anslaget är detsamma, ständigt denna slösande spontanitet och dynamiska rytm. Dessa affischer har en originalitet och lyskraft som borde ge både dagens konstinstitutioner och grafiska formgivare en tankeställare. Faktum är att jag gång på gång överraskas av den frihet och djärvhet som Mirós bildspråk rymmer. Vid en hastig blick ser mycket snarlikt ut, men tittar man närmare blir det tydligt hur han varje gång börjar om på nytt som vore varje bild ett äventyr där formerna lever sitt eget liv.

Miró har signerat många vrek direkt till Nils Tryding.
Miró har signerat många vrek direkt till Nils Tryding.Foto: Mikael Persson

Med åren kom han att arbeta allt mer för att stärka den katalanska kulturen som var förtryckt under Francos långvariga diktatur, ett tema som speglas i utställningen. Men där fanns även en vidare demokratisk ambition. För Miró blev grafiken och affischkonsten ett sätt att göra konsten tillgänglig för alla. Det var en möjlighet som Nils Tryding tog tillvara. Vid sidan av arbetet inom laboratoriets och biokemins värld blev Mirós konst hans stora intresse med resor runt om i Europa och världen, där mötet på 1970-talet med konstnären i hans ateljé på Mallorca utgjorde en av höjdpunkterna. Då Trydings samling först ställdes ut i Kristianstad 1974 skapade Miró en affisch till den som givetvis nu också finns på plats.

Den välgjorda utställningen blir en hyllning inte bara till Mirós livsverk utan även Nils Tryding som gick bort år 2020. Den intervjufilm som visas ger ett varmt porträtt av hans humor, engagemang och generösa vilja att dela med sig av Joan Mirós förtrollade värld.

”Dessa affischer har en originalitet och lyskraft som borde ge både dagens konstinstitutioner och grafiska formgivare en tankeställare.”
Carolina Söderholm om Miró-utställningen.
Nils Tryding, gick bort häromåret, men hans stora samling av Miró lever nu på Kritrianstads konsthall. Här är Nils med sin ”Miró-mössa” 2012.
Nils Tryding, gick bort häromåret, men hans stora samling av Miró lever nu på Kritrianstads konsthall. Här är Nils med sin ”Miró-mössa” 2012.Foto: Lasse Ottosson
Kristianstads konsthall signalerar så här.
Kristianstads konsthall signalerar så här.Foto: Mikael Persson
Carolina Söderholm
Annons
Annons
Annons
Annons