Slutskedet för C4 Shopping
Mittskeppet är öppet och ljust med sina styvt tolv meter i tak och inramande fönster. Det luktar sågspån och truckar med stora glaspartier kör fram och tillbaka i gångarna. För ett otränat öga är det svårt att tro att bygget är i slutskedet. Om en månad kommer de flesta av hyresgästerna att flytta in för att kunna göra sina hyresgästanpassningar. I månadsskiftet september/oktober är det sedan tänkt att C4 Shopping ska stå redo för öppning. Men om det är något särskilt planerat inför premiären vill centrumchefen Daniel Eklund inte avslöja.
– Vi förbereder mycket inför öppningen, men jag kan inte avslöja något. Det ska vara en överraskning för besökarna!
Senast Kristianstadsbladet besökte shoppingcentret var 80 procent av ytan uthyrd. I dag är det mesta upptaget:
– Några lokaler har vi avsiktligt låtit bli att hyra ut eftersom vi vill vara flexibla och kunna ta till vara på om några nya koncept lanseras, säger Daniel Eklund.
Sedan han klev på tjänsten som centrumchef i februari har han haft fullt upp. Avtal ska knytas, strategier för marknadsföring ska sättas, inredning och dekoration ska beslutas och därtill väldigt många möten och förhandlingar.
– Även om det är mycket som ska göras, så är vi helt i fas med planen. Det ska bli extremt kul och spännande att få öppna, säger han.
C4 Shoppings nye marknadskoordinator, Madeleine Jivhed, håller med:
– Man blir mer och mer stolt för var dag som man är här och ser det växa fram.
I shoppingcentret kommer det att finnas tre stora ingångar, två för besökare som kommer med bil och en för de som åker kollektivt. En busshållplats kommer finnas på Blekingevägen, bara ett stenkast från entrén. Det kommer även att finnas omkring 1 100 parkeringsplatser, som kommer vara 2,70 meter breda för att det ska vara extra enkelt att parkera.
I den inglasade mittdelen kommer det att finnas kontor, mötesrum och konferensmöjligheter för hundratals personer. Tanken är att de ska kunna användas av hyresgästerna.
C4 Shopping byggs med sunda material och med ett tydligt hållbarhetstänk. Förhoppningen är att centret ska bli en förebild som miljöcertifierat handelsområde med stort fokus på hållbarhet och framtid. En åtgärd för att nå detta är att arbeta med miljöklassningssystemet BREEAM, som är det mest etablerade av de internationella systemen i Europa.
Och att miljötänket är genomgående är något som både Daniel Eklund och Madeleine Jivhed understryker. Man anlägger till exempel grönområden utanför entréerna och använder även mycket interiören går i naturmaterial.
– Vi befinner oss på kulturhistorisk miljö, nära betydelsefulla jordbrukslandskap. Det är viktigt att man bevarar känslan av natur även här, säger Madeleine Jivhed.
Inne är golvet är övervägande vitt, med inslag av olika mönster och ljusa färger. Annars går interiören huvudsakligen i olika sand –och jordnyanser, i likhet med fasaden.
Hela shoppingcentret är tillgänglighetsanpassat.
– Allt är byggt i ett plan och det finns inte enda enda tröskel, säger Daniel Eklund.
På frågan vart man ska söka sig för att fika eller äta lunch, ges svaret att det inte kommer att finnas ett visst matområde, utan i stället kommer kaféer och krögare vara utspridda längs kundstråket. Det samma gäller badrummen. Cirka 30 stycken toaletter kommer finnas fördelade runt om i shoppingcentret.