Annons

Slutskedet för C4 Shopping

Nu är det mesta uthyrt i C4 Shopping. Vissa lokaler hyrs inte ut avsiktligen, för att shoppingcentret ska kunna vara flexibla för nya koncept. I början av augusti får de flesta hyresgäster tillgång till sina lokaler, men något öppningsdatum står ännu inte klart. ”Någon gång i månadsskiftet september/oktober”, säger Daniel Eklund, centrumchef.
Kristianstad • Publicerad 4 juli 2018
Glaspartierna vid entrén ska påminna om isblock.
Glaspartierna vid entrén ska påminna om isblock.Foto: Bosse Nilsson

Mittskeppet är öppet och ljust med sina styvt tolv meter i tak och inramande fönster. Det luktar sågspån och truckar med stora glaspartier kör fram och tillbaka i gångarna. För ett otränat öga är det svårt att tro att bygget är i slutskedet. Om en månad kommer de flesta av hyresgästerna att flytta in för att kunna göra sina hyresgästanpassningar. I månadsskiftet september/oktober är det sedan tänkt att C4 Shopping ska stå redo för öppning. Men om det är något särskilt planerat inför premiären vill centrumchefen Daniel Eklund inte avslöja.

– Vi förbereder mycket inför öppningen, men jag kan inte avslöja något. Det ska vara en överraskning för besökarna!

Annons

Senast Kristianstadsbladet besökte shoppingcentret var 80 procent av ytan uthyrd. I dag är det mesta upptaget:

– Några lokaler har vi avsiktligt låtit bli att hyra ut eftersom vi vill vara flexibla och kunna ta till vara på om några nya koncept lanseras, säger Daniel Eklund.

Sedan han klev på tjänsten som centrumchef i februari har han haft fullt upp. Avtal ska knytas, strategier för marknadsföring ska sättas, inredning och dekoration ska beslutas och därtill väldigt många möten och förhandlingar.

– Även om det är mycket som ska göras, så är vi helt i fas med planen. Det ska bli extremt kul och spännande att få öppna, säger han.

C4 Shoppings nye marknadskoordinator, Madeleine Jivhed, håller med:

– Man blir mer och mer stolt för var dag som man är här och ser det växa fram.

Madeleine Jivhed och Daniel Eklund i mittskeppet av C4 Shoppingcenter.
Madeleine Jivhed och Daniel Eklund i mittskeppet av C4 Shoppingcenter.Foto: Bosse Nilsson

I shoppingcentret kommer det att finnas tre stora ingångar, två för besökare som kommer med bil och en för de som åker kollektivt. En busshållplats kommer finnas på Blekingevägen, bara ett stenkast från entrén. Det kommer även att finnas omkring 1 100 parkeringsplatser, som kommer vara 2,70 meter breda för att det ska vara extra enkelt att parkera.

I den inglasade mittdelen kommer det att finnas kontor, mötesrum och konferensmöjligheter för hundratals personer. Tanken är att de ska kunna användas av hyresgästerna.

C4 Shopping byggs med sunda material och med ett tydligt hållbarhetstänk. Förhoppningen är att centret ska bli en förebild som miljöcertifierat handelsområde med stort fokus på hållbarhet och framtid. En åtgärd för att nå detta är att arbeta med miljöklassningssystemet BREEAM, som är det mest etablerade av de internationella systemen i Europa.

Och att miljötänket är genomgående är något som både Daniel Eklund och Madeleine Jivhed understryker. Man anlägger till exempel grönområden utanför entréerna och använder även mycket interiören går i naturmaterial.

Annons

– Vi befinner oss på kulturhistorisk miljö, nära betydelsefulla jordbrukslandskap. Det är viktigt att man bevarar känslan av natur även här, säger Madeleine Jivhed.

Panelen är i Åhus sandfärg och har en våginspirerad träbeklädnad.
Panelen är i Åhus sandfärg och har en våginspirerad träbeklädnad.Foto: Bosse Nilsson

Inne är golvet är övervägande vitt, med inslag av olika mönster och ljusa färger. Annars går interiören huvudsakligen i olika sand –och jordnyanser, i likhet med fasaden.

Hela shoppingcentret är tillgänglighetsanpassat.

– Allt är byggt i ett plan och det finns inte enda enda tröskel, säger Daniel Eklund.

På frågan vart man ska söka sig för att fika eller äta lunch, ges svaret att det inte kommer att finnas ett visst matområde, utan i stället kommer kaféer och krögare vara utspridda längs kundstråket. Det samma gäller badrummen. Cirka 30 stycken toaletter kommer finnas fördelade runt om i shoppingcentret.

2,70 meter breda blir de 1 100 parkeringsplatserna.
2,70 meter breda blir de 1 100 parkeringsplatserna.Foto: Bosse Nilsson
Affärernas skyltfönster delas av med en vägg som sträcker sig från jordbrun i marknivå, till ljus sandfärg i taket.
Affärernas skyltfönster delas av med en vägg som sträcker sig från jordbrun i marknivå, till ljus sandfärg i taket.Foto: Bosse Nilsson

Lisa AxelssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons