Annons

Ett fyrspår ger större nytta för Skåne och hela Sverige

Replik till Peter Lundhs debattartikel ”Framtidstågen via Hässleholm eller Helsingborg?” den 13 mars.
Höghastighetståg • Publicerad 24 mars 2022
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Fyra spår på Södra Stambanan hela vägen mellan Hässleholm och Lund skulle göra mer nytta än höghastighetståg på en separat bana, skriver debattören.
Fyra spår på Södra Stambanan hela vägen mellan Hässleholm och Lund skulle göra mer nytta än höghastighetståg på en separat bana, skriver debattören.Foto: Johan Nilsson/TT

Om man ska tro Peter Lundh (13/3) skulle världens alla olyckor drabba järnvägssituationen i Hässleholm med omnejd om moderaternas förslag om att slopa höghastighetsbanan skulle genomföras. Fast så är det inte om man ser till fakta. Tvärt om.

Det enda M vill är att att man uppgraderar Södra stambanan till fyrspår snabbtågsbana för 250 km/h i stället för att bygga två nya separata spår för höghastighetsbana för 320 km/h och därmed förstöra värdefull natur. Men i övrigt förändras rimligen ingenting.

Annons

En sådan ombyggnad ger betydligt bättre kapacitetstillskott än att bygga separat höghastighetsbana, speciellt för gods- och lokaltåg. Med framtida AI-styrd trafik kan banan utnyttjas effektivare än med två skilda spårsystem. Genomgående fjärrtåg skulle möjligtvis ta två-tre minuter längre tid Lund-Hässleholm än med höghastighetsbana.

Peter Lundh har rätt på en punkt. En dubbelspårig järnväg har en kapacitet motsvarande en 16-filig motorväg. Men Peter har tydligen helt missat det faktum att hela kapaciteten inte kan utnyttjas, då ju lokaltåg och godståg inte får tillträde till de planerade höghastighetsbanorna.

”Alltså skulle en kapacitet teoretiskt motsvarande 13 av de 16 motovägsfilerna ligga oanvända.”

Region Skåne har räknat ut att om sträckan Lund-Hässleholm byggs som höghastighetsjärnväg är den gamla Södra stambanan så gott som fullbelagd redan år 2040. En prognos för den planerade höghastighetsbanan visar att den samtidigt enbart skulle vara belagd till 21 procent.

Medan lokal- och godståg får köa på gamla stambanan skulle närmare 80 procent av kapacitet på nybyggda höghastighetsbanan vara outnyttjad, eftersom den inte kan ta lokal- eller godståg. Alltså skulle en kapacitet teoretiskt motsvarande 13 av de 16 motovägsfilerna ligga oanvända.

Nu kan man förutse tillväxt av trafiken på banan men förmodligen knappast mer än till högst det dubbla. Det skulle innebära att 60 procent av kapaciteten aldrig i framtiden skulle kunna utnyttjas. Transportkapacitet motsvarande en 10-filig motorväg skulle således ligga oanvänd i all framtid.

En höghastighetsbana skulle således inte som Peter tror ge ”maximal nytta för hela Sydsverige”. En fyrspårs snabbtågsbana för 250 km/h i timmen skulle ge betydligt bättre nytta – inte bara för Skåne utan för hela Sverige.

Håkan Norén, Nyköping, oberoende järnvägsdebattör

Annons
Annons
Annons
Annons