Annons

Bort med flygskatten – för demokratin och kärlekens skull

Regeringen öppnar för en sänkning av den så kallade flygskatten eller att ta bort den helt. Den hämmar Sveriges konkurrenskraft och missgynnar särskilt Skåne och bör därför tas bort helt.
Skattepolitik • Publicerad 30 augusti 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Med en avskaffad flygskatt finns det ett starkt intresse från branschen att storsatsa på Sverige igen.”, konstaterar Niclas Nilsson (SD).
”Med en avskaffad flygskatt finns det ett starkt intresse från branschen att storsatsa på Sverige igen.”, konstaterar Niclas Nilsson (SD).Foto: Mattias Mattisson

Den klimatalarmism som dominerar den svenska samhällsdebatten och som påstår att flygandet måste minska på grund av utsläppen missar helt det faktum att de som vill kan betala extra för förnybart flygbränsle och därmed ta bort sina utsläpp av fossil koldioxid. Det svenska inrikesflygets utsläpp är dessutom så försvinnande litet att det inte påverkar det globala klimatet överhuvudtaget.

Statistik från statliga Swedavia visar att flygtrafiken bara är 80 procent av vad den var 2019. Det som drog ned flygandet var pandemin men flygskatten påverkar naturligtvis också flygandet negativt. När utrikes och inrikesflyget minskas på grund av onödiga skatter får det förstås också negativa effekter för svenskt välstånd.

Annons

I Skåne ser vi tydligt hur Sverige tappar mark i förhållande till Danmark. Hur kan det vara svenska statens ambition att nästan 1,5 miljoner skåningar ska resa ut i världen från danska Kastrup istället för någon av de svenska flygplatserna? Med en avskaffad flygskatt finns det ett starkt intresse från branschen att storsatsa på Sverige igen. Pengarna som stannar kvar i bolagen kan dessutom användas för investeringar med riktning mot en grön omställning av flyget.

Det begränsar även Skånes förutsättningar i förhållande till Stockholm. Inte nog med att skånska företag betalar avsevärt högre elpriser jämfört med konkurrenterna i norr. De beskattas dessutom särskilt för resor till just Stockholm, som är viktigt för företag inom många branscher.

Att kunna resa relativt fritt är en dessutom en förutsättning för demokratin, människans frihet och marknadsekonomin. När människor reser skapas affärsmöjligheter, kärlek inträffar och såväl företag som familjer får en ny grund att stå på. Att vi människor rör på oss är helt enkelt en förutsättning för såväl lycka som välstånd. Ur välståndet kommer välfärdens finansiering, hälso- och sjukvårdens resurser och förutsättningar för en framgångsrik offentlig sektor.

Men klimatet då? Bör svenskarna avstå från flygresor för att dra sitt strå till stacken i den globala kampen mot klimatförändringar? Nej, Sverige är redan genom det svenska skogsbrukets utveckling och den framväxande skogen i vårt land netto nollutsläppare av koldioxid. Skogen fungerar som en kolsänka och behöver koldioxid för att växa. Det kan inte vara rimligt att föra en politik för att straffa svenskarna till sämre ekonomi när vår klimatpåverkan är helt obefintlig.

Det är en orimligt politisk vision att Sveriges invånare och deras företag ska bli fattigare än andra européer eller kineser och amerikaner i tron att det skulle rädda vår planet från klimatförändringar.

Niclas Nilsson (SD)

Gruppledare i Region Skåne

”Nej, Sverige är redan genom det svenska skogsbrukets utveckling och den framväxande skogen i vårt land netto nollutsläppare”
Annons
Annons
Annons
Annons