Annons

Bromölla: Usel framförhållning hotar elevernas trygghet

Få har väl kunnat missa nyheterna om att skolchefen i Bromölla kommun sagt upp en stor andel av elevresurserna och även tänker flytta runt på lärarna.
Skolan i Bromölla • Publicerad 19 juni 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En förälder skriver om sin stora oro för skolbesparingarna i Bromölla. Bilden är från ett klassrum på en annan ort.
En förälder skriver om sin stora oro för skolbesparingarna i Bromölla. Bilden är från ett klassrum på en annan ort.Foto: Alexander Olivera/TT

Det skolchefen inte tänker på är hur detta framöver kommer att påverka och redan nu påverkar våra barn i form av stress, oro, ilska och tårar.

Ledningen i Bromölla kommun har usel framförhållning. De har, som alla andra, haft möjlighet att följa statistiken och se att det kommer att bli ett minskat elevunderlag och därigenom kunnat fasa ut resurser och lärare efter hand. Men istället väljer de att kapa tryggheten för våra barn på ett brutalt sätt. Detta kommer inte att gå omärkt förbi. Vi kommer att se en ökad oro och stökigare miljö i skolan då eleverna inte får det stöd och den trygghet det behöver och har rätt till.

Annons

Det är inte bara att byta ut en person mot en annan. Elever, pedagoger och vi vårdnadshavare har byggt upp en relation och kommunikation under åren vilket lett till en lugnare och mer harmonisk miljö i klassrummet. Barnen trivs i skolan och vill vara där. Detta tas nu ifrån oss allihop och drabbar framför allt barnen.

Man kan inte heller bara basera antalet pedagoger på antalet barn som går i skolan utan man måste se till det verkliga behovet. Mitt eget barn har en funktionsvariation sedan födseln vilken kräver en resurs som känner honom och kan läsa av honom. Den resurs som mitt barn har haft i flera år får nu inte stanna kvar.

Lagom till sexan med betyg och ökade krav vet vi inte ens om sonen får en resurs till hösten trots lagstadgad rätt till detta. Om mitt barn över huvud taget får en ny resurs ska denna person börja med att lära känna och lära sig läsa av mitt barn för att kunna ge stöd på det sätt som krävs och det är inget som görs på en vecka eller två.

Skolchefen hänvisar till att det ska bli ”en ordentlig kompetenshöjning” men min sons resurs är utbildad lärare och en fantastisk pedagog. Hur menar skolchefen att han ska kunna göra en kompetenshöjning här? Dessutom kan man inte bara titta på den kompetens som finns i form av utbildning.

Det finns personal som är fantastisk på att kommunicera med och hantera ”bråkstakar” och faktiskt få dessa att vara i skolan. Den sortens kunskap kan man sällan plugga sig till utan den kommer från livserfarenhet och personlighet. Att tro att man ska kunna likrikta resurspoolen när barnens behov ser så olika ut beroende på problematik är för mig idioti.

Skolchefen och kommunledningen tänker inte på våra elevers bästa över huvud taget. Det är bara kronor och ören som betyder något i deras värld. Återigen görs kortsiktiga besparingar som om några år som vanligt kommer att visa sig vara en felsatsning som kostar betydligt mer i andra änden. Det kommer att kosta både kommun och individ ekonomiskt men framför allt blir det en känslomässig kostnad för de elever som inte kommer att få det stöd och den trygghet de behöver för att klara skolan.

Kajsa Haglund

Förälder till elev på Dala Norra Bromölla

”Skolchefen och kommunledningen tänker inte på våra elevers bästa över huvud taget. Det är bara kronor och ören som betyder något i deras värld.”
Annons
Annons
Annons
Annons