Annons

Förvirrat kring religionernas tyngd och betydelse

Mikael hade en insändare där han framförde att religionerna ”är ett opium för folket”, ja kanske sa han inte så. Han menar att de två stora religiösa riktningarna (antar att han menar islam och kristendom) har misslyckats med att ”förära mänskligheten någon större värdefull tjänst”.
Världsreligioner • Publicerad idag 00:00
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Jesus på korset i Härkeberga Kyrka i Uppland. Kristendomen talar om kärlek, islam om heligt krig, resonerar skribenten.Foto: Hasse Holmberg

Angående Mikael L Ljunggrens tidigare insändare om religiösa problem

Låt oss först konstatera att de två nämnda religionerna har helt olika tyngd och bakgrund. Koranen kom till efter det att grundaren av islam hade dött. Den nu gällande skrevs av kalifen Uthman som redan 20 år efter Muhammeds död hade upptäckt att det fanns flera varianter av Koranen.

Annons

Han samlade in alla kända böcker och alla grunddokument som var skrivna på lappar, på skinn- och träbitar och brände dem. Idag räknar man med att det finns cirka 10 olika varianter/översättningar. Ordet ”muslimin” betyder den som underkastar sig. Det ställs stora krav och många regler för den troende. Om man följer dessa så ”kanske Allah är nådig”. Du ska så att säga själv jobba för ditt eventuellt eviga liv. Koranen hänvisar ofta till Bibeln, dess händelser och personer.

Nya testamentet, den del av Bibeln som börjar med Jesu födelse och sedan fortsätter med hur kristendomen spreds över den då kända världen, skrevs 600 år före Koranen. Bibeln hade en stor spridning redan då Koranen kom och många mycket gamla bibeltexter som styrker dagens Bibel har hittats.

Hela den kristna västvärldens demokrati, uppbyggnad av politiska och sociala institutioner och tankesätt grundar sig på Bibeln och ”Tio Guds bud”. Skolväsendet och tanken på alla människors lika värde likaså. Jag tror att alla i den delen av världen vill ha de kristna värdena kvar – men huvudpersonen Jesus och det han gjorde försöker man undvika! Varför flyr alla till den kristet formade västvärlden? Finns det något muslimskt land med motsvarande demokrati och trygghet?

En stor skillnad finns mot Koranen: Kristna har en Gud som älskar alla så mycket att han lät sin ende son dö för alla människors synd som ett sista offerlamm. En bild som på Bibelns tid var oerhört stark och lätt att förstå. Ingen annan religion har en sådan kärleksfull Gud.

Bibels historia formligen grävs upp i Mellanöstern. Allt mer av berättelser, platser och personer verifieras. Till och med Sodom och Gomorras ödeläggelse har verifierats.

Många av de vetenskapsmän som Mikael lyfter till skyarna är eller var på sin tid kristna. Många nu levande säger att det måste finnas något större bakom skapelsen eftersom marginalerna mellan liv och död, mellan funktion och katastrof är minimala.

I kristendom har aldrig våld och erövring omnämnts, tvärtemot går kristna i hela världen i döden hellre än att lämna sin tro. I islam talas om Jihad, det heliga kriget mot de otrogna, man talar om att döda avfällingar med mera.

Redan den förste kalifen, Abu Bakr, startade krig för att utvidga det område som styrdes av islam och så har det fortsatt. Inom det stora Osmanska riket dödade man friskt både rivaler och söner ända fram till första världskriget. Det som fortfarande händer i islamdominerade områden är att kristna dödas och att oliktänkande förföljs!

Mikael, det är skillnad mellan att välsigna och att förbanna, att ha kunskap och att tycka.

Ingemar Arvidsson

”Det som fortfarande händer i islamdominerade områden är att kristna dödas och att oliktänkande förföljs!”
Annons
Annons
Annons
Annons