Annons

Huvudlöst av Region Skåne med batteriförbud

Hur kan Region Skåne förbjuda batterier från elcyklar. Jag har nu kollat statistiken från MSB som det här beslutet baseras på.
Elfordon och laddning • Publicerad onsdag 00:00
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Så även här visar statistiken på att det är farligare för Region Skåne att tillåta bilar nära sina byggnader än det är att folk tar med sina batterier in i byggnaden.”, anser skribenten.
”Så även här visar statistiken på att det är farligare för Region Skåne att tillåta bilar nära sina byggnader än det är att folk tar med sina batterier in i byggnaden.”, anser skribenten.Foto: Stina Stjernkvist/TT

Det säljs cirka 100 000 elcyklar om året (2023). Det skedde cirka 20 bränder per år, tar man bort laddning och under färd, rör det sig om 10 bränder per år. Det såldes 287 000 personbilar och totalt av alla personbilar så brann 3 500 (2023).

Tittar man bara på bränder i elbilar och hybrider, där branden är konstaterat relaterat till batteriet så är det 23 bränder och det såldes cirka 93 000 år 2023 enligt Mobility Sweden. Så även här visar statistiken på att det är farligare för Region Skåne att tillåta bilar nära sina byggnader än det är att folk tar med sina batterier in i byggnaden. Beslutet är felaktigt tagit baserat på att man klumpat ihop alla elfordon som inte är bilar. I statistiken ingår elscootrar och hooverboards, där man vet att många av dessa är direktimporterade direkt från Kina. Många av dem är dessutom olagliga att framföra på gatorna i Sverige. CE märkningen betyder oftast China Export och har oftast inget med elsäkerhet att göra.

Annons

Jonas Jönsson

”Många av dem är dessutom olagliga att framföra på gatorna i Sverige. CE märkningen betyder oftast China Export och har oftast inget med elsäkerhet att göra.”
Annons
Annons
Annons
Annons