Annons

Kristianstad nonchalerar klimat- och miljömål

I flera av Kristianstad kommuns antagna styrdokument kan vi läsa att det ska bli lättare och tryggare att gå eller cykla inom kommunen, särskilt på kortare avstånd där tidsvinsten att ta bilen är mindre.
Miljömål i Kristianstad • Publicerad 16 augusti 2024
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
I Kristianstad struntar kommunen i redan beslutade klimat-och miljömål. Inte minst gäller det trafikplanerinen, enligt miljöpartiets ordförande.Foto: Mikael Persson

Översiktsplanen anger exempelvis: “Minskade eller omfördelade trafikflöden samt sänkt hastighet i centrum kan vara ett sätt att begränsa partiklar från att virvla upp.” “Stadsbyggnadsstrukturen i Kristianstad ska bidra till att färre kör bil inom staden.” “Den fysiska strukturen ska underlätta för de mest hållbara färdsätten - gå, cykla och åka kollektivt.”

Fortfarande tar vi bilen vid hälften av de korta resorna i kommunen. Om kommunens mål inom klimat, miljö, trygghet och hälsa ska nås behöver vi anstränga oss för att skapa miljöer som gynnar gång och cykling. I stället planerar kommunen nu för en fyrfilig väg med en ny stor rondell genom Långebro in mot Söderport. Det kommer att försvåra för de som cyklar och går, men bygget lär inte heller gagna bilisterna eftersom den flerfiliga trafiken sen behöver pressa sig igenom den smala bron.

Annons

Det hela började med att skyddsvallarna mot Helge å i närheten av bron mot Söderport behöver utökas till följd av klimatförändringarna. Kommunstyrelsen uppdrog därför till byggnadsnämnden att ta fram en ny detaljplan för det påverkade området. Men i motsats till ambitionerna i kommunens översiktsplan och trafikplan beställde nämnden ett konsultuppdrag att ta fram en trafiklösning med huvudfokus på biltrafiken. Resultatet blir en dyr ombyggnad som inte gynnar någon.

Cykelfrämjandet och Naturskyddsföreningen lämnade konstruktiva förslag på en annan trafiklösning, något kommunen inte tog hänsyn till. I trafikplanen står att Långebrogatan ska byggas om till stadsgata. Vem sätter likhetstecken mellan “fyrfilig genomfartsled” och “stadsgata”? När kommunens styre bortser från det som i demokratisk ordning har beslutats i de antagna dokumenten blir det svårare och kostsammare framöver att nå de antagna målen.

Det minskar också vår tilltro till demokratin, skapar en känsla av maktlöshet och ökar avståndet mellan medborgare och politiker. Samrådsprocessen är inte bara en formalitet utan en viktig demokratisk byggsten. Sverigedemokraterna driver sin egen agenda för ökade bilflöden in till centrum och viftade bort Socialdemokraternas protest med formuleringen “bilen är en mycket viktig familjemedlem”. Vi i Miljöpartiet anser att medborgarna måste kunna vistas utomhus, gå och cykla utan att utsättas för biltrafikens skaderisker, buller och luftföroreningar. Underlättar vi för cyklister och får fler att välja bort bilen, då underlättar vi dessutom för dem som inte kan välja bort den.

Nu under hösten finns fortfarande möjlighet att rätta till det, innan detaljplanen fastställs och projekteringen beställs. Miljöpartiet uppmanar styret att ta sitt förnuft till fånga och göra det som blir bäst både för miljön och invånarna i kommunen!

Thomas Franklin

Ordförande Miljöpartiet i Kristianstad

”Nu under hösten finns fortfarande möjlighet att rätta till det, innan detaljplanen fastställs och projekteringen beställs”
Annons
Annons
Annons
Annons