Norwegian tar ansvar
Norwegian är ett skandinaviskt flygbolag, visserligen med huvudkontor i Norge, som i över tio år haft en stark närvaro i Sverige. Norwegian har dessutom ett svenskt flygbolag och är en stor skattebetalare i Sverige, bland annat genom skatter och sociala avgifter för våra anställa.
Regeringen insåg snabbt att flyget var en av de hårdast drabbade branscherna till följd av covid-19 och har därför utfärdat ett räddningspaket till flygbolag i form av statliga kreditgarantier. Det är ett mycket välkommet stöd.
Med den starka närvaro som Norwegian har haft i Sverige under många år borde det vara självklart att vi får samma möjligheter att klara oss igenom den här krisen som våra konkurrenter.
Effekterna av covid-19 har resulterat i att land efter land har stängt sina gränser vilket i sin tur har gjort att förutsättningarna för att kunna resa i princip har försvunnit. För Norwegian innebär det att nästan all flygverksamhet har upphört samtidigt som stora personalkostnader kvarstår. Det här är den värsta krisen någonsin för flygbranschen och vi har gjort allt vi kan för att undvika att dotterbolaget där piloterna är anställda, tvingades ansöka om konkurs. Vi arbetar dygnet runt för att ta oss igenom krisen och för att komma tillbaka i luften och kunna erbjuda jobb för flygande personal igen.
Norwegians vision är att alla ska ha råd att flyga och har gjort det möjligt för fler att resa och upptäcka världen. Självklart ska resandet ske på ett hållbart sätt och på vi arbetar vi hårt för att minska utsläppen. Sedan 2009 har vi minskat utsläppen med 33 procent tack vare ny teknik och nya, moderna och bränsleeffektiva flygplan. Vi implementerar kontinuerligt ny teknik i cockpit för att ytterligare minska utsläppen.
Vägen till ett hållbart flyg går genom investeringar i ny, hållbar teknik, effektivare flygmetoder och alternativa bränslen. Inte genom att begränsa människors resande.
Charlotte Holmbergh Jacobsson
kommunikationschef Norwegian